Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogiczne aspekty trudności w uczeniu się 380-WN2-2AJP
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 18
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Domagała-Zyśk E. (2015). Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z

wadą słuchu. W: M. Nowak, E. Stoch, B. Borowska (red.) Z problematyki

teatrologii i pedagogiki. Lublin: Wydawnictwo KUL, 553-568.

Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukacje uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. Wyd. Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa 2010.

Głodkowska J. (red.) (2012). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : podręcznik

akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Gruszczyk- Kolczyńska E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP.

Guza A., Krzyżyk D. (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012.

Paszkiewicz A., Łobacz Małgorzata, Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały dla nauczycieli, [aut. Emilia Wojdyła

et al.], Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

Thompson Jenny, Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, (tłum. Jolanta Bartosik), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Zielińska J. (2014). Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji dzieci z niepełnosprawnością. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/8970

Efekty uczenia się:

W efekcie zajęć, student:

- ma pogłębioną wiedzę na temat prawidłowości poznawczego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego rozwoju dzieci ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi;

- ma pogłębioną wiedzę na temat psychopedagogicznych aspektów trudności i niepowodzeń uczniów w procesie uczenia się oraz jego

biopsychicznych i środowiskowych uwarunkowań;

- zna rodzaje zaburzeń rozwojowych stanowiących przyczyny trudności i niepowodzeń w uczeniu się;

- zna zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole;

- potrafi wyszukiwać i interpretować informacje na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia oraz specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się;

- potrafi podejmować decyzję o strategii działań naprawczych;

- potrafi racjonalnie ocenić sytuacje edukacyjne, dokonać analizy zachowania uczniów przejawiających trudności i niepowodzenia szkolne;

- potrafi zastosować właściwą dla pomocy psychologiczno-pedagogicznej strategię postępowania z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- potrafi planować pracę uczniów ze SPE dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb i możliwości z uwzględnieniem adekwatnych do specyfiki funkcjonowania dziecka metod pracy terapeutycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny z ćwiczeń jest:

obecność na zajęciach (min. 90%); przygotowanie do zajęć, aktywność; udział w dyskusji; charakterystyka funkcjonowania i możliwości terapii dziecka ze SPE- praca grupowa; IPET (propozycja) dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (praca w grupach 2-3 osobowych), wynikających z jego niepełnosprawności lub innych zaburzeń rozwojowych; analiza indywidualnego przypadku (efekt pracy grupowej); znajomość zagadnień dotyczących dzieci ze SPE (odpowiedzi ustne); wykonywanie indywidualnych i grupowych zadań

wynikających z omawianej problematyki.

Nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie odpowiedzi ustnej w terminie 2 tygodni.

Zakres tematów:

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, podstawa prawna i organizacyjna.

Specyfika funkcjonowania uczniów należących do różnych grup dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieci niewidome i niedowidzące, niesłyszące i niedosłyszące, dzieci z zaburzeniami zachowania, dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, dzieci z problemami przystosowawczymi, dzieci szczególnie uzdolnione) (4 godz.)

Modele pracy terapeutycznej dla uczniów ze SPE.

Analiza indywidualnych przypadków dzieci ze SPE.

Konstruowanie indywidualnych programów dostosowanych do indywidualnych możliwości dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (IPET- indywidualny plan edukacyjno-terapeutyczny) (4 godz.)..

Projektowanie zajęć terapeutycznych wg najnowszych tendencji i rozporządzeń dla dzieci z grupy SPE.

Praktyczna realizacja założeń uniwersalnego projektowania w organizacji przestrzeni edukacyjnej i społecznej dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Metody dydaktyczne:

warsztaty grupowe, metoda ćwiczeniowa, problemowa, metoda projektu, dyskusja, metody aktywizujące, analiza dokumentów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 9:15 - 10:45, sala A204/1 (war)
Jolanta Szada-Borzyszkowska 25/ szczegóły
2 każda sobota, 15:30 - 17:00, sala A207 (cwi)
Katarzyna Nadachewicz 26/ szczegóły
3 każda sobota, 17:10 - 18:40, sala A203 (cwi)
Katarzyna Nadachewicz 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)