Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja literacka w klasach I-III 380-WN2-2GHG
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków. 1992

Baluch A., Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim), Kraków 1998

Edukacja polonistyczna i literatura, red. W. Sawrycki, M.Wróblewski, Toruń 2000.

Edukacja polonistyczna w obliczu przemian kulturowych Europy dawniej i dziś, red. W. Sawrycki, E. Kruszyńska, M. Wróblewski, Toruń

2009.

Gołębniak D., Edukacja poprzez język, Warszawa 1999

Jaszczyszyn, E., Edukacja czytelnicza i wspomagający wchodzenie w kulturę pismienna - wymiar dobrych praktyk [w:] Modele edukacji

czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętnośc czytania dzieci szescioletnich, Białystok 2010.

Jędrychowska M., Lektura i kultura. Warszawa- Kraków 1994

Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja

teleologiczna, Kraków 1998

Kielar-Turska M., Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa 1992

Kowalikowa J., Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowej, [w:] Twórczość i tworzenie w edukacji

polonistycznej, (red.) A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 143-158.

Leszczyński G., Dzieciństwo i sacrum: studia i szkice literackie, Warszawa, 1998

Leszczyński G., Książki pierwsze - książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności, Warszawa 2012.

Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca, 2003.

Papuzińska J., Animacja czytelnictwa dziecięcego, 2004

Papuzińska J., Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007

Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 380-WS2-2GHG, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 3 22.09.2022 10:41

Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka, Warszawa 1992.

Ungeheuer-Gołąb A., Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2013

Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa – Kraków 1996

Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000

Lektury 1-3:

Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);

Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);

Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;

Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;

Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;

Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;

Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;

Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;

Maria Krüger, Karolcia;

Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;

Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;

Joanna Papuzińska, Asiunia;

Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;

Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;

Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;

Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;

Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;

Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;

Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;

Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;

Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.

Efekty uczenia się:

KA7_WG6,

KA7_WK4,

KA7_WK8

KA7_UW2

KA7_UK2,

KA7_UK3,

KA7_KK4

KA7_KR1

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność, praca w grupach, indywidualna

Test końcowy zawierającego pytania zamknięte rekonstruujące wiedzę i sprawdzające umiejętności

Rozmowa ze studentem - otwarte pytania problemowe

Zakres tematów:

Propozycje analiz lektur w kl. 1-3.

Metody dydaktyczne:

metody poszukujące (samodzielnego uczenia się) m.in. metoda projektu, dyskusji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 12:00 - 13:30, sala A203 (cwi)
Anna Józefowicz 25/ szczegóły
2 każda niedziela, 10:15 - 11:45, sala A203 (cwi)
Anna Józefowicz 26/ szczegóły
3 każda niedziela, 8:30 - 10:00, sala A203 (cwi)
Anna Józefowicz 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)