Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika kreatywności 380-WN2-2PKR
Wykład (WYK) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Karwowski, M. (2009) Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Karwowski, M. red. (2009). Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Karwowski, M., Gajda, A., red. (2010). Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, J.K. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K., red. (2009). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok: Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana.

Wiśniewska, E. (2021). Efektywność treningu kreatywności dzieci i młodzieży. Warszawa: APS.

Efekty uczenia się:

Wiedza, student zna i rozumie:

KA7_WG1 zna terminologię używaną w pedagogice kreatywności oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym (egzamin pisemny - zadanie problemowe)

KA7_WG8 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii edukacji twórczej dziecka (egzamin pisemny - zadanie problemowe)

Umiejętności, student potrafi:

KA7_UK2 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień pedagogicznych (dotyczących twórczej edukacji dziecka) z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych pedagogiki kreatywności (egzamin pisemny - zadanie problemowe)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (zadanie problemowe) lub ustny (dla chętnych osób). Liczba punktów wymagana do zaliczenia egzaminu (51%)

91-100% - ocena bdb

81-90% - ocena db plus

71-80% - ocena dobra

61-70% - ocena dost. plus

51-60% - ocena dostateczna

0-50% - ocena niedostateczna

Zakres tematów:

Podstawy pedagogiki twórczości .

Współczesne koncepcje edukacji promujących stymulowanie twórczości dzieci.

Twórczość w edukacji dziecka – cechy dotychczasowych podejść.

Autorski model edukacji do twórczości i przez twórczość.

Diagnoza zasobów, zdolności, uzdolnień i postaw twórczych dzieci.

Modele zdolności i uzdolnień twórczych dzieci i młodzieży.

Programy stymulujące twórczą aktywność dzieci.

Metody i techniki rozwijania twórczego myślenia i wyobraźni dzieci. Kompetencje twórcze pedagoga wczesnej edukacji.

Metody dydaktyczne:

wykład interaktywny, dyskusja problemowa, metoda twórczego rozwiązywania problemów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 12:00 - 13:30, sala C02 (wyk)
Beata Kunat 75/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)