Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mitologie europejskie 430-KS1-1MEU
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

• Wojciech Józef Burszta, Joseph Campbell i potrzeba mitu, w: J. Campbell Bohater o tysiącu twarzy, Wprowadzenie do wydania polskiego, Nomos, Kraków 2013, s. IX-XVI.

• C. Levis-Strausse, Struktura mitu, w: tenże, Antropologia strukturalna, różne wydania

• R. Graves, Przedmowa, w: tenże, Biała Bogini, Alatheia, Warszawa 2008, s.7-27. (referat)

• M. Schipper, Na początku nie było nikogo, Alatheia, Warszawa 2012, , tu: Prolog, s. 11-25.

• M. Eliade, Morfologia i funkcja mitów, r. XII, w: tenże, Traktat o historii religii, s. 423-451.

• B. Malinowski, Rola mitu w życiu, w: tenże, Mit, magia, religia, Dzieła, t.7, s. 298-314.

• U. Eco, Kariera i upadek nadczłowieka, w: tenże, Superman w kulturze masowej, Warszawa 1996, s. 116-144. (tekst dostępny on-line)

http://docplayer.pl/15293443-Umberto-eco-superman-w-literaturze-masowej.html

• K. Bajka, Kategoria czasu mitycznego w komiksowych narracjach superbohaterskich, „Studia Religiologica”, 47 (2) 2014, s. 125-140

https://docplayer.pl/21666405-Kategoria-czasu-mitycznego-w-komiksowych-narracjach-superbohaterskich.html

• B. Trocha, Degradacja mitu w literaturze fantasy, Zielona Góra 2009 (referat), tu: r.4.1 Horyzont mityczny, s. 149-186.

• Włodzimierz Szturc. Nierządnica babilońska – refutacja mitologiczna, Oblicza Nabuchodonozora, w: Marek Dybizbański, Włodzimierz Szturc, Mitoznawstwo porównawcze, WUJ, Karków 2006, s. 39-55.

• R. Jasnos, Bogowie, mity, idee – Mezopotamia, w: taż, Deuteronomium jako „księga” w kontekście kultury piśmiennej starożytnego Bliskiego Wschodu, s. 97-110.

• Mity sumeryskie, w tłumaczeniu Krystyny Szarzyńskiej, Warszawa 2000, tu: Inana i Enaki, Zejście Inany do podziemnego świata, s. 66-101.

• Olga Tokarczuk, Anna Inn w grobowcach świata – wydanie dowolne.

• K. Mrozewicz, Mity indyjskie, PIW, Warszawa 2015, tu: 7-50.

• M. Eliade, Traktat o historii religii, dz. cyt., tu: s. 74-80 , r.20-21.

J. Lipińska, M. Marciniak, Mitologia starożytnego Egiptu, Warszawa 1986 (rozdziały: Stworzenie świata i ludzi oraz Misterium Ozyrysa (referat).

K. Banek, Historia religii. Religie niechrześcijańskie, tu: Egipt.

K. Banek, Historia religii. Religie niechrześcijańskie, tu: Semici zachodni. Grupa kanejsko-fenicka.

Borys, Przemysław, Mitologia irańska http://mer.chemia.polsl.pl/~pborys/Mitologia_Iranska2.pdf

K. Banek, Historia religii. Religie niechrześcijańskie, tu: Iran, s. 121-144.

K. Banek, Historia religii. Religie niechrześcijańskie, tu: Judaizm

R. Graves, R. Patai, Mity hebrajskie. Księga Rodzaju i kolejne rozdziały (r. I-X).

REFERAT: G. G. Sholem, O podstawowych pojęciach judaizmu, wybrane fragmenty+ życiorys

K. Banek, Historia religii. Religie niechrześcijańskie, dz. cyt, tu: Grecja.

M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, t.1, Warszawa 1988, tu: r. XV.

Z.W. Dudek, Psychologia mitów greckich, Prawda symboli i archetypów, wybrane rozdziały

K. Banek, Historia religii. Religie niechrześcijańskie, dz. cyt, tu: Rzym.

M. Grant, Mitologia rzymska, Warszawa 1993, wybrane zagadnienia, s. 5-82.

K. Banek, Historia religii. Religie niechrześcijańskie, dz. cyt., tu: Rzym.

J. Gąssowski, Mitologia Celtów, Warszawa 1987, s. 5-103

https://primo-48fuw.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=TN_datacite13052716&context=PC&vid=48FUW_VIEW&lang=pl_PL&search_scope=all_scope&adaptor=primo_central_multiple_fe&tab=default_tab&query=any,contains,mitologia%20celtów&mode=Basic

K. Banek, Historia religii. Religie niechrześcijańskie, dz. cyt., tu: Germanowie.

N. Gaiman, Mitologia nordycka, Warszawa 2018, tu: Wstęp, Gracze, Przed początkiem i po, Ygdrasill i dziewięć światów.

L. Słupecki, Mitologia skandynawska w epoce wikingów, Kraków 2008. Berenika Stern, Księga run

Banek, Historia religii. Religie niechrześcijańskie, dz. cyt., tu: Słowianie

J. Borowski, M. Wrona, Mitologia słowiańska, cz. I, Bogowie, referat: r. II Biesy

Uzupełnienie: A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 1982, s. 5-137, 215-240.

Efekty uczenia się:

Wiedza, absolwent zna i rozumie:

KA6_WG1 - miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w relacji

do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną

KA6_WK1- normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania

KA6_WK3 historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych

Absolwent potrafi:

KA6_UW1 - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować

i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)

Absolwent jest gotów do:

KA6_KO1 - przyjmowania nowych idei i poglądów w celu inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

Metody i kryteria oceniania:

Frekwencja, aktywność na zajęciach, wypowiedzi oparte lekturą tekstów z listy lektur innych dostępnych źródeł wiedzy na temat mitologii; prezentacja i referat, zaliczenie testu na ocenę co najmniej dostateczną, możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione

Test zaliczeniowy:

punktacja maksymalna 34 punkty

bdb: 34-33

bdb-: 32-31

db+: 30-29

db: 28-26

db-: 25-24

dst+ 23-22

dst: 21-19

dst-: 18-17,5

ndst 17 i mniej

W porozumieniu z prowadzącą możliwe jest wprowadzenie "zasady elastyczności" dla osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zakres tematów:

1./2. Mitologia, mit, monomit, wyobraźnia mityczna – ujęcie historyczne:

3. Mityzacja współczesności

4. Najstarsze mitologie: mitologia Mezopotamii

5. Mitologia indyjska indyjska

6. Mitologia Starożytnego Egiptu

7. Mitologia Fenicjan

8. Mitologia irańska

9.Mitologia Hebrajczyków

10/11. Starożytna Grecja

12. Starożytny Rzym

13. Celtowie

14. Mitologia skandynawska

15. Mitologia słowiańska

Metody dydaktyczne:

Wykorzystanie zasad projektowania uniwersalnego w edukacji oraz zasad zapewnienia różnorodnego form angażujących w zajęcia:

-metody dydaktyczne: konsultacje, wykorzystanie metody "burza mózgów", grupy problemowe, wykorzystanie treści multimedialnych

podawcza, dyskusja, prezentacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 9:45 - 11:15, sala B5
Karolina Wierel 23/ szczegóły
2 każda środa, 11:30 - 13:00, sala B4
Karolina Wierel 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Studiów Kuturowych
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)