Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury angielskiej 340-AG1-1HLE
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. The Oxford Illustrated History of English literature, ed. by Pat Rogers, Oxford: Oxford University Press 1996.

2. Lectures on British Literature: A Historical Survey Course (Part I and II), selected and integrated by Andrzej Zgorzelski, Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskie 1993.

3. History of English Literature: An Anthology for Students, Volume 1: From the Old English Period to Romanticism, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis 2005; Volume 2: From the Victorians to Our Contemporaries, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis 1999. Ed. by Krzysztof Fordoński.

4. The College Anthology of English Literature, ed. by Zygmunt Mazur & Teresa Bela, Kraków: Universitas 1997.

5. The Norton Anthology of English Literature. Vol. 1 & 2 (dowolne wydanie).

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- posiada wiedzę ogólną w zakresie rozwoju literatury angielskiej w perspektywie historycznej – np. wymienia epoki w porządku chronologicznym, rozpoznaje gatunki oraz identyfikuje głównych przedstawicieli poszczególnych epok i nurtów literackich - KA6_WG3

- odtwarza podstawową wiedzę szczegółową dotyczącą chronologii, faktów biograficznych oraz głównych nurtów, gatunków i motywów w obrębie literatury angielskiej oraz związków tekstów z epokami i wydarzeniami historycznymi i kluczowymi koncepcjami filozoficznymi - KA6_WG3

- zna fachową terminologię na poziomie podstawowym - KA6_WG6

- definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu historii literatury angielskiej - KA6_WG8

- odtwarza przykłady naukowej analizy i interpretacji utworów literackich należących do kanonu literatury angielskiej - KA6_WG8

Umiejętności:

- posługuje się podstawowymi umiejętnościami badawczymi, obejmującymi analizę i interpretację utworów należących do kanonu literatury angielskiej oraz poprawnie dobiera metody i narzędzia badawcze - KA6_UW3

- samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami prowadzącego zajęcia - KA6_UW4

- posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w zakresie historii literatury angielskiej - KA6_UW5, KA6_UW8

- przygotowuje wystąpienia ustne w języku angielskim z wykorzystaniem technik multimedialnych, dotyczące zagadnień szczegółowych, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych, z wykorzystaniem różnych źródeł - KA6_UK3

Kompetencje społeczne:

- potrafi współdziałać i pracować w grupie przy wykonywaniu zadań z zakresu literaturoznawstwa, przyjmując w niej różne role - KA_KK1, KA_KK2

- wykazuje otwartość na poglądy inne niż własne oraz potrafi z nimi dyskutować w formie dialogu, zachowując szacunek dla nich w krytyce - KA6_KO4, KA6_KR1

- własne opinie i oceny wyraża w sposób wyważony, biorąc pod uwagę różnice poglądów i uczucia innych osób - KA6_KR1

- potrafi odnieść się do dzieł należących do kanonu literatury angielskiej jako formy współtworzenia, wyrażania oraz ugruntowywania norm i wartości nowoczesnej kultury i cywilizacji Zachodu - KA6_KO3, KA6_KO4

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- 60% - test końcowy (rozpoznawanie tekstów, pytania otwarte i wielokrotnego wyboru)

- 30% - obecność i aktywność (w tym: dyskusje grupowe, ćwiczenia z pisania/interpretacji na Google Docs, komentarze i dyskusje na platformie Perusall)

- 10% - prezentacja o wybranym autorze (najważniejsze fakty biograficzne, najsłynniejsze dzieła, kontekst historyczny, epoka literacka)

Dopuszczalne są 2 nieobecności.

Zakres tematów:

Wykaz lektur na poszczególne zajęcia:

1. Zajęcia wstępne

2. Beowulf

3. Geoffrey Chaucer, The Canterbury Tales ("General Prologue")

4. William Shakespeare, Macbeth

5. Daniel Defoe, Robinson Crusoe

6. Poezja metafizyczna (John Donne) i prekursorzy poezji romantycznej (William Wordsworth i Samuel Taylor Coleridge) – wybrane wiersze

7. Poezja romantyczna (młodsze pokolenie): Lord Byron, Percy Bysshe Shelley i John Keats – wybrane wiersze

8. Jane Austen, Pride and Prejudice

9. Charlotte Brontë, Jane Eyre

10. Charles Dickens, Great Expectations lub Oliver Twist

11. James Joyce, After the Race

12. Virginia Woolf, Mrs Dalloway lub A Room of One's Own

13. E. M. Forster, Passage to India

14. Aldous Huxley, Brave New World

15. Test

Metody dydaktyczne:

wykład: wykład

ćwiczenia: dyskusje pod kierunkiem prowadzącego; praca w parach i małych grupach; kilkuosobowe i indywidualne prezentacje ustne przed grupą; wypowiedzi indywidualne; prezentacje multimedialne; konsultacje;

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 17
Jerzy Kamionowski 16/ szczegóły
2 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 17
Jerzy Kamionowski 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Instytutu Neofilologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)