Literatura: |
* Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000.
* Cohen L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenie do nauczania, 1999.
* Karpińska A., Niepowodzenia dydaktyczne. Renesans myśli naukowej, Białystok 2013.
* Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
* Kojs W. (red.), Procesy komunikacyjne w szkole, Katowice 2001.
* Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008.
* Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012.
* Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, Warszawa 2004
* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
* Potyrała K., iEdukacja. Synergia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja – antynomie – konteksty, Kraków 2017.
*Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
|
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę z zakresu:
-- klasycznych i współczesne teorii uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych (KP7_WG2)
-- norm, procedur i dobrych praktyk stosowane w działalności dydaktycznej (KP7_WG4)
Student w zakresie kompetencji społecznych:
-- jest gotowy do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KP7_KO3)
|
Zakres tematów: |
1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna, przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki, relacja dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych
2. Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Paradygmat konstruktywistyczny w planowaniu procesu kształcenia.
3. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Modele szkoły.
4. Cele kształcenia i ich operacjonalizacja.
5. Treści kształcenia i kierunki ich przemian.
6. Zasady i metody kształcenia.
7. Koncepcje kształcenia z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
8. Niepowodzenia szkolne, ich rodzaje, uwarunkowania i zapobieganie.
|