Literatura: |
Literatura podstawowa:
- J. Chomko, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów – II rok studiów), Białystok 2002.
Literatura uzupełniająca:
- T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.
- I.Grek-Pabisowa, Słownik ortograficzny języka rosyjskiego, Warszawa 1995.
- W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981.
- A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.
- J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011.
- S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.
- K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996.
- Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006.
- Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006.
- Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006.
- Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004.
- Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002.
- А.В.Хлебникова, Е.Ф.Плотникова, Сборник текстов для закрепления навыков правописания, Москва 1972.
- В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000.
- Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006.
- Artykuły prasowe, materiały internetowe.
|
Efekty uczenia się: |
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie) z wykorzystaniem nowopoznanej leksyki (związanej z tematami: poczta, kulinaria i żywienie, odzież, sklepy i inne miejsca użyteczności publicznej, muzeum, kino, teatr, transport, ochrona zdrowia), poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia „n” i „nn”, pisownia „nie” z różnymi częściami mowy, pisownia przysłówków), gramatycznych (deklinacja, koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego, opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł; (KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG5, KA6_WG6, KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW7, KA6_UK4, KA6_UK5, KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KK2).
2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek, podstawowe zasady intonacji rosyjskiej), gramatycznych (deklinacja i koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki (związanej z tematami: poczta, kulinaria i żywienie, odzież, sklepy i inne miejsca użyteczności publicznej, muzeum, kino, teatr, transport, ochrona zdrowia), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł; (KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG5, KA6_WG6, KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW7, KA6_UK4, KA6_UK5, KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KK2).
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu pogłębianie znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, poznanych na I i II roku studiów, oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.); (KA6_WG4, KA6_UW2).
4. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet); (KA6_UW6, KA6_UW7).
5. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role; (KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KO1, KA6_KO2).
6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń. (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_KK2).
|
Zakres tematów: |
Leksyka:
1. Kulinaria (rosyjska kuchnia narodowa, polska kuchnia narodowa, przepisy kulinarne, restauracja, diety);
2. Miejsca użyteczności publicznej (sklepy, zakupy, odzież, moda, szewc, fryzjer, salon urody, zegarmistrz, pralnia, bank, poczta);
3. Współczesne sposoby i rodzaje komunikacji (telefonia komórkowa, komputer, Internet, media społecznościowe)
4. Muzeum, galeria (Ermitaż, Galeria Tretiakowska, malarstwo rosyjskie – znani malarze rosyjscy i ich obrazy);
5. Kino (gatunki filmowe, praca aktora, filmy rosyjskie, rosyjscy aktorzy i reżyserzy, recenzja filmu);
6. Zdrowie (rodzaje chorób, budowa anatomiczna człowieka, służba zdrowia w Rosji i w Polsce, wizyta u lekarza, choroby XXI wieku, tradycyjne i domowe sposoby leczenia chorób).
7. Transport (rodzaje środków transportu, zakup biletów, dworzec, port lotniczy, prawo jazdy, wypadek drogowy);
Gramatyka:
1. powtórzenie zasad gramatycznych;
2. tworzenie trybu rozkazującego czasowników;
3. tworzenie i odmiana imiesłowów przymiotnikowych;
4. tworzenie imiesłowów przysłówkowych;
5. odmiana liczebników;
6. połączenie liczebników z rzeczownikami i przymiotnikami;
7. odmiana zaimków;
Ortografia:
1. powtórzenie zasad ortograficznych;
2. pisownia „n” i „nn” w przymiotnikach i imiesłowach przymiotnikowych;
3. pisownia przysłówków;
4. pisownia wyrazów złożonych;
5. zasady użycia wielkich liter
|