Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I-III 380-RS5-4JIO
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Adamek, I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 1997.

Budniak A. Edukacja społeczno - przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

Bajewska - Kołodziejak, A., Cichocka-Segiet, K., Danowska-Florczyk., E., Mostowski P., Rutkowski, P., Skuza, M., Ziętek, K., (2014), Poradnik dla nauczyciela. Nasz elementarz. Podręcznik do szkoły podstawowej. Klasa 1. Część 1. Adaptacja dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Barłóg K., (2008), Wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w różnych formach edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Dmitruk-Sierocińska, K., Znaczenie aktywności i metod aktywizujących w edukacji zintegrowanej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, nr 3 (37),2015.

Duraj-Nowakowska K., Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej -wczesnoszkolnej. Wyd. Nauk. WSP. Kraków 1998.

Dzierzgowska I, Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka edukacyjna. Warszawa 2004.

Jagodzińska, M. Przygotowanie nauczycieli do edukacji przyrodniczej. PODN, Płock.

Malinowska, J., Jabłońska, M., Przez edukację artystyczna i środowiskową do zrównoważonego rozwoju. Konteksty pedagogiczne, T.1, nr 6. (2016).

Parys, K., Edukacja ekologiczna w systemie kształcenia uczniów z

niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna wydawnicza Text, Kraków.

Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa 2010.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest:

- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach 2 jednostki dydaktyczne)

- aktywność na zajęciach

- przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat (praca zespołowa)

- egzamin ustny - samodzielne przygotowanie scenariusza zajęć z edukacji społeczno -przyrodniczej dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną z zastosowaniem metod aktywizujących, indywidualne omówienie kolejności planowania metodycznego oraz uzasadnienie wyboru metody, tematu zajęć społeczno-przyrodniczych, omówienie czynności nauczyciela, formy pracy i środków dydaktycznych.

Zakres tematów:

1. Cele i zadania edukacji społeczno-przyrodniczej .

- zadania edukacji społeczno-przyrodniczej

- planowanie zajęć społeczno-przyrodniczej

2. Podstawowe metody i formy edukacji społeczno-przyrodniczej i ich charakterystyka.

- metody edukacji wczesnoszkolnej

-formy zajęć edukacji przyrodniczej

- wycieczki i spacery w procesie edukacji społeczno-przyrodniczej w klasach I-III

- rola pomocy dydaktycznych i środków dydaktycznych w procesie kształtowania pojęć przyrodniczych w edukacji wczesnoszkolnej - prezentacje multimedialne, multimedialne gry dydaktyczne

- prace domowe w edukacji przyrodniczej

3. Wybrane zagadnienia w edukacji społeczno-przyrodniczej ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualna w klasach I-III.

- Poznanie otoczenia społecznego

- Higiena osobista i otoczenia dziecka. Odżywianie

- Ekologia i działalność proekologiczna i prozdrowotna

- Turystyka i krajoznawstwo w edukacji społeczno-przyrodniczej

- Doświadczenia i eksperymenty w edukacji społeczno-przyrodniczej

5. Aktywizowanie uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną do efektywnego uczestnictwa w zajęciach z edukacji społeczno-przyrodniczej.

- gry edukacyjne planszowe

- gry sytuacyjne

- drama

- inscenizacje

-metody twórcze

4.Opracowanie konspektów zajęć z edukacji społeczno-przyrodniczej, przykłady

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, dyskusja, burza mózgu, praca w grupach, instruktaż

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala B123 (cwi)
Justyna Juszczak 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)