Literatura: |
Adamek, I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 1997.
Budniak A. Edukacja społeczno - przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
Bajewska - Kołodziejak, A., Cichocka-Segiet, K., Danowska-Florczyk., E., Mostowski P., Rutkowski, P., Skuza, M., Ziętek, K., (2014), Poradnik dla nauczyciela. Nasz elementarz. Podręcznik do szkoły podstawowej. Klasa 1. Część 1. Adaptacja dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Barłóg K., (2008), Wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w różnych formach edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Dmitruk-Sierocińska, K., Znaczenie aktywności i metod aktywizujących w edukacji zintegrowanej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, nr 3 (37),2015.
Duraj-Nowakowska K., Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej -wczesnoszkolnej. Wyd. Nauk. WSP. Kraków 1998.
Dzierzgowska I, Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka edukacyjna. Warszawa 2004.
Jagodzińska, M. Przygotowanie nauczycieli do edukacji przyrodniczej. PODN, Płock.
Malinowska, J., Jabłońska, M., Przez edukację artystyczna i środowiskową do zrównoważonego rozwoju. Konteksty pedagogiczne, T.1, nr 6. (2016).
Parys, K., Edukacja ekologiczna w systemie kształcenia uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna wydawnicza Text, Kraków.
Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa 2010.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach 2 jednostki dydaktyczne)
- aktywność na zajęciach
- przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat (praca zespołowa)
- egzamin ustny - samodzielne przygotowanie scenariusza zajęć z edukacji społeczno -przyrodniczej dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną z zastosowaniem metod aktywizujących, indywidualne omówienie kolejności planowania metodycznego oraz uzasadnienie wyboru metody, tematu zajęć społeczno-przyrodniczych, omówienie czynności nauczyciela, formy pracy i środków dydaktycznych.
|
Zakres tematów: |
1. Cele i zadania edukacji społeczno-przyrodniczej .
- zadania edukacji społeczno-przyrodniczej
- planowanie zajęć społeczno-przyrodniczej
2. Podstawowe metody i formy edukacji społeczno-przyrodniczej i ich charakterystyka.
- metody edukacji wczesnoszkolnej
-formy zajęć edukacji przyrodniczej
- wycieczki i spacery w procesie edukacji społeczno-przyrodniczej w klasach I-III
- rola pomocy dydaktycznych i środków dydaktycznych w procesie kształtowania pojęć przyrodniczych w edukacji wczesnoszkolnej - prezentacje multimedialne, multimedialne gry dydaktyczne
- prace domowe w edukacji przyrodniczej
3. Wybrane zagadnienia w edukacji społeczno-przyrodniczej ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualna w klasach I-III.
- Poznanie otoczenia społecznego
- Higiena osobista i otoczenia dziecka. Odżywianie
- Ekologia i działalność proekologiczna i prozdrowotna
- Turystyka i krajoznawstwo w edukacji społeczno-przyrodniczej
- Doświadczenia i eksperymenty w edukacji społeczno-przyrodniczej
5. Aktywizowanie uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną do efektywnego uczestnictwa w zajęciach z edukacji społeczno-przyrodniczej.
- gry edukacyjne planszowe
- gry sytuacyjne
- drama
- inscenizacje
-metody twórcze
4.Opracowanie konspektów zajęć z edukacji społeczno-przyrodniczej, przykłady
|