Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szkoła i przedszkole jako organizacja ucząca się 380-DS5-2XIAF
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Borukało A., Kiciński A. (2012). Jaką społecznością uczącą się są nauczyciele? „Forum Oświatowe” nr 1, 302-316.

Cudowska A. (2018). Kultura szkoły stymulująca kształtowanie uczącej się wspólnoty, „Kultura i Edukacja” nr 3 (121), s. 129–141.

Elsner D., Tarkota, J. (2013). Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się. W: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 110-121. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.

Erculj J. (2013). Sieć Uczących się Szkół. w: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 194-214. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.

Mazurkiewicz G. (red.) (2015). Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. Warszawa - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/17207/mazurkiewicz_uczaca_sie_szkola_2015.pdf?

Senge P. M. (2006). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Tłumaczenie Helena Korolewska–Mróz. Wydanie V. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Senge P.M., A. Kleiner, Ch. Roberts, R. B. Ross, B. J. Smith (2002), Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Tłum. G. Łuczkiewicz, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Tołwińska B. (2021). Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się. Studium przypadków. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021.

Tołwińska B. (2016). Overcoming organisational silence– looking for opportunities to change school culture. In: Linda Daniela, Lūcija Rutka (eds), Selected Papers of the Association for Teacher Education in Europe. Spring Conference 2015, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, s. 209-221.

Tołwińska B. (2018). Teacher Team’s Maturity as The Basis for a Learning School. In: Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, edited by M. Attard-Tonna and J. Madalińska-Michalak, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Key Concepts Series vol. 1, pp. 194-213.

What makes a school a learning organisation? A guide for policy makers, school leaders and teachers, OECD 2016. http://www.oecd.org/education/school/school-learning-organisation.pdf

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

-strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych jako organizacji uczących się (KA7_WK7),

sposób weryfikacji: kolokwium pisemne

Student potrafi:

-wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3),

sposób weryfikacji: aktywność na ćwiczeniach, projekt zespołowy

- dostrzec potrzebę racjonalnego gospodarowania czasem zajęć oraz odpowiedzialnego organizowania pracy pozaszkolnej dziecka lub ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku (KA7_UO5),

sposób weryfikacji: aktywność na ćwiczeniach, projekt zespołowy

Student jest gotów do:

-pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej (KA7_KO1),

sposób weryfikacji: aktywność na ćwiczeniach, projekt zespołowy

-budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (KA7_KK2),

sposób weryfikacji: aktywność na ćwiczeniach, projekt zespołowy

-projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KA7_KR2).

sposób weryfikacji: aktywność na ćwiczeniach, projekt zespołowy

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu wymaga obecności na ćwiczeniach oraz aktywnego udziału w zadaniach indywidualnych oraz zespołowych. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach. Do zaliczenia przedmiotu może przystąpić student, który był obecny na minimum 51% ćwiczeń.

Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności na ćwiczeniach, zespołowej prezentacji/ pisemnego kolokwium. Do otrzymania oceny pozytywnej z kolokwium wymagane jest uzyskanie 51% punktów możliwych do zdobycia.

Zakres tematów:

Ucząca się jednostka – uczący się zespół – ucząca się szkoła/przedszkole:

1. W kierunku mistrzostwa osobistego

2. Odkrywanie modeli myślowych

3. Budowanie wspólnej wizji szkoły/przedszkola

4. Zespołowe uczenie się

5. Myślenie systemowe

6. Podsumowanie: uczeń/dziecko - nauczyciel - rodzic w uczącej się szkole/przedszkolu

Metody dydaktyczne:

projekt zespołowy, dyskusja grupowa, zadania indywidualne, praca z tekstem, konsultacje,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi piątek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala B223 (cwi)
Bożena Tołwińska 22/ szczegóły
2 co drugi piątek (parzyste), 13:15 - 14:45, sala B223 (cwi)
Bożena Tołwińska 25/ szczegóły
3 co drugi piątek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala B223 (cwi)
Bożena Tołwińska 26/ szczegóły
4 co drugi piątek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala B223 (cwi)
Bożena Tołwińska 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)