Literatura: |
Podstawowa:
Kassyk-Rokicka H., Mierniki statystyczne, PWE, Warszawa 2011.
Podgórski J., Statystyka dla studiów licencjackich, PWE, Warszawa 2010.
Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
Uzupełniająca:
Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2012.
Roeske-Słomka I., Statystyka opisowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.
Rogowski J., Roszkowska E. Testy ze statystyki opisowej, Wydawnictwo UwB, Białystok 2009.
|
Efekty uczenia się: |
STA_U01 Posiada umiejętność wyboru charakterystyki odpowiedniej do opisu wybranego aspektu rozkładu empirycznego jednej cechy, zależności między cechami i dynamiki oraz potrafi zinterpretować miary statystyki opisowej
Weryfikacja: aktywność na zajęciach, prace samodzielne, kolokwium w formie pisemnej
STA_K01 Potrafi przedstawić wyniki analiz przeprowadzonych z wykorzystaniem narzędzi statystyki opisowej
Weryfikacja: aktywność na zajęciach, prace samodzielne, kolokwium w formie pisemnej
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę następuje na podstawie aktywności (indywidualnej i grupowej) oraz kolokwium w formie pisemnej. Podstawą zaliczenia jest uzyskanie powyżej 50% łącznej ilości punktów.
Zaliczanie nieobecności odbywa się na konsultacjach. Opuszczenie przez studenta więcej niż połowy zajęć dydaktycznych (nieusprawiedliwionych i nieodrobionych) kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.
|
Zakres tematów: |
Przedmiot i metody badań statystycznych. Organizacja badań statystycznych. Formy prezentacji danych statystycznych.
Miary tendencji centralnej. Miary przeciętne klasyczne i pozycyjne.
Miary zmienności.
Miary asymetrii i koncentracji.
Dwuwymiarowy rozkład empiryczny. Tablica korelacyjna. Rozkłady brzegowe i warunkowe oraz parametry ich rozkładów.
Metody badania współzależności w dwuwymiarowym rozkładzie empirycznym.
Klasyczny model regresji liniowej.
Miary dynamiki. Przyrosty absolutne, względne. Indeksy indywidualne i agregatowe.
Wprowadzenie do analizy szeregów czasowych.
|