Literatura: |
Proponowana literatura:
Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000.
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2018.
Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2002.
Janowski A., Poznawanie uczniów, Warszawa 2002.
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008.
Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, Warszawa 2004.
Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012.
Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Petlak E., Innowacje w nauczaniu szkolnym, Kraków 2017.
Uljens M., Dydaktyka szkolna, [w:] Śliwerski B. (red.) Pedagogika, t. 2, Gdańsk 2006.
|
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada wiedzę z zakresu współczesnych i klasycznych teorii dotyczących procesu kształcenia, różnorodnych uwarunkowań tych procesów oraz ich wartości aplikacyjnych - weryfikacja: obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach, test końcowy.
2. Student w zakresie umiejętności potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów elementy procesu kształcenia, zwłaszcza dotyczące materiałów i środków (w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej), jak i metod kształcenia oraz form organizacji pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych - weryfikacja: obserwacja, ocena wykonania zadań praktycznych.
3. Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - weryfikacja: dyskusja, rozmowa, obserwacja, samoocena.
|
Zakres tematów: |
1. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne.
2. Analiza procesu nauczania-uczenia się w ujęciu zróżnicowanych paradygmatów dydaktycznych.
3. Metody aktywizujące uczniów.
4. Formy organizacji uczenia się.
5. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Indywidualizacja kształcenia.
6. System oświaty – szkoła i jej program. Projektowanie działań edukacyjnych.
7. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia.
|