Literatura: |
• Aleksander Marian Rostocki, Historia starych samochodów, Warszawa 1988.
• Aleksander Marian Rostocki, Kolekcja starych samochodów, Warszawa 1991.
• Witold Rychter, Dzieje samochodu, Warszawa 1983.
• Steven Watts, The People's Tycoon : Henry Ford and the American Centur, Vintage, 2006.
• Jonathan Glancey, The Car - a History of the Automobile, Carlton, 2008.
• Raymond Flower, Michael Wynn Jones, 100 years on the road: a social history of the car, New York 1981.
• Jan P. Norbye, The Complete History of the German Car, Portland 1987.
• Alan Friedman, Agnelli and the network of italian power, London 1988.
• Brian Laban, The Ultimate History of Ferrari, Bath 2002.
• John Reynolds, Andre Citroen: The Man and the Motor Cars, Basingstoke 1997.
• Marco Ruiz, Complete History Of The Japanese Car. Portland, 1986.
• Denis Veilleux, The Automotive Bibliography: 13,000 Works in English, Czech/Slovak, Danish, Dutch, Finnish, French, German, Italian, Norwegian, Polish, Portuguese, Slovenian, Spanish and Swedish, Jefferson NC 2003.
• Steven E. Alford, An Alternative History of Bicycles and Motorcycles: Two-Wheeled Transportation and Material Culture, New York 2016.
• Adam Zakrzewski, Auto-Moto PRL. Władcy dróg i poboczy, Warszawa 2009.
• Historia polskiej motoryzacji. Samochody osobowe i jednoślady, oprac. Cezary Krysiuk et al., Warszawa 2012.
• Opracowania i materiał ilustracyjny dostępny na stronach internetowych.
|
Efekty uczenia się: |
KP6_WG2 Studiujący mają zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii motoryzacji
KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UK1 Studiujący potrafią przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni
KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i utrwalają wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK3 Studiujący wykształcili umiejętność formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii motoryzacji, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych
KP6_KO2 Studiujący umieją docenić i szanują, jak też są gotowi promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy.
KP6_KR2 Studiujący przygotowani są do samodzielnej pracy w dziedzinie obejmującej historię motoryzacji
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia konwersatoryjne kończą się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywność zajęciowa.
Studiujący zobowiązani są do przygotowania się na każde zajęcia w oparciu o rekomendowaną literaturę.
Ocena z aktywności zajęciowej stanowi 60% oceny końcowej, a 40% oceny końcowej zależna jest od stopnia uzyskanego na kolokwium.
Progi punktowe przy ocenie z kolokwium:
bardzo dobry 5,0 (co najmniej 91%)
dobry plus 4,5 (co najmniej 81%)
dobry 4,0 (co najmniej 71%)
dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%)
dostateczny 3,0 (co najmniej 51%)
Studiujący mają prawo do jednej nieobecności, niezależnie od powodu absencji, która nie wpływa na zaliczenie przedmiotu. Każda następna nieobecność musi być zaliczona podczas dyżuru.
|
Zakres tematów: |
• Uwarunkowania rozwoju polskiej motoryzacji w dwudziestoleciu międzywojennym
• Konstrukcje rodzime aut na peerelowskim rynku motoryzacyjnym
• Konstrukcje licencyjne aut na peerelowskim rynku motoryzacyjnym
• Peerelowskie prototypy samochodów osobowych
• Auta importowane z Europy Środkowo-Wschodniej na peerelowskim rynku motoryzacyjnym
• Konstruktorzy i najważniejsze osiągnięcia niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego w XX w.
• Specyfika francuskiego przemysłu motoryzacyjnego w XX w.
• Konstruktorzy i dokonania włoskiego przemysłu motoryzacyjnego w XX w.
• Odrębność rozwoju amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego w XX w.
• Źródła sukcesu japońskiego przemysłu motoryzacyjnego w XX w.
• Samochody i motocykle w popkulturze drugiej połowy XX w.
• Samochody i motocykle w sporcie w XX w.
• Fankluby samochodowe i subkultury motocyklowe w drugiej połowy XX w.
• Zajęcia studyjne w Muzeum Motoryzacji i Techniki w Białymstoku
• Kolokwium
|