Literatura: |
* Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000.
* Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2018.
* Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
* Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008.
* Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub * Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, Warszawa 2004.
* Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub * Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012.
* Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012.
* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
* Potyrała K., iEdukacja. Synergia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja – antynomie – konteksty, Kraków 2017.
* Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
* Uljens M., Dydaktyka szkolna, [w:] Śliwerski B. (red.) Pedagogika, t. 2, Gdańsk 2006.
|
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie
- współczesne i klasyczne teorie dotyczące procesu kształcenia, uczenia się i nauczania, różnorodne uwarunkowania tych procesów oraz ich wartości aplikacyjnych (ocena aktywności studenta, test).
Student w zakresie umiejętności:
- potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów elementy procesu kształcenia, zwłaszcza dotyczące materiałów i środków (w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej), jak i metod kształcenia oraz form organizacji pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych (ocena aktywności studenta, test)
Student w zakresie kompetencji społecznych:
- jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (rozmowa, obserwacja, samoocena)
|
Zakres tematów: |
1. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne
2. Analiza procesu nauczania-uczenia się w ujęciu zróżnicowanych paradygmatów dydaktycznych
3. Metody kształcenia aktywizujące uczniów
4. Formy organizacji uczenia się
5. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia
6. System oświaty – szkoła i jej program, projektowanie działań edukacyjnych
7. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Indywidualizacja kształcenia
|