Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne i aplikacyjne podstawy edukacji włączającej 380-RS5-1IAP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Booth T., Ainscow M.(2011) Przewodnik po edukacji włączającej rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, CSIE.

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015

Chrzanowska I., Szumski G. (2019) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa. Wydawnictwo FRSE.

Czerkawski A. (2012) Wykluczenie edukacyjne niedostosowanych społecznie. Chowanna 1, 109-120.

Kirenko J., Gindrich P. (2007) Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym, Lublin, Wyższa Szkoła Społeczno –

Przyrodnicza im. Wincentego Pola w Lublinie.

Lipińska-Lokś J. (2013) Wspólnota edukacyjna dzieci pełnosprawnych i dzieci z niepełnosprawnością szansą na likwidowanie mitów i

stereotypów dotyczących niepełnosprawności i osób nią dotkniętych. W: I. Chrzanowska, B. Jachimczak, K. Pawelczak, Miejsce innego

we współczesnych naukach o wychowaniu. W poszukiwaniu pozytywów. Poznań. WN UAM s.403-415.

Fajfer-Kruczek I. (2015) Wykluczenie społeczne osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym. Katowice, Wydawnictwo

Uniwersytetu Śląskiego.

Mudło-Głagolska K., Lewandowska M.(2018) Edukacja inkluzyjna w Polsce, Przegląd Pedagogiczny. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w

Bydgoszczy (2) s. 202-2014.

Wieszejko – Wierzbicka D. (2012) Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu

kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr III,(4).

Zacharuk T., Edukacja włączająca szansa dla wszystkich uczniów, Meritum 2011, nr 1, 5 – 6.

Zaremba L. (2014), „Specjalne potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży, Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania”.

Warszawa, ORE.

Efekty uczenia się:

KA7_WG2- omówić koncepcje Integracji społecznej, normalizacji, inkluzji społecznej jako teoretycznych fundamentów edukacji

integracyjnej i inkluzyjnej

KA7_WG5- omówić założenia koncepcji edukacji włączającej

KA7_WG8 – analizować założenia i podstawy formalno-organizacyjne edukacji włączającej, integracyjnej i specjalnej w kontekście

współczesnych podejść do problemów osób z niepełnosprawnością (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia, równość

szans)

KA7_WK2- przedstawić założenia kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym

odwołując się do dokumentów międzynarodowych i polskiego prawa oświatowego

KA7_WK3-zna i rozumie strategię projektowania uniwersalnego w edukacji włączającej

KA7_UW1,- analizować problemy związane z zapewnieniem pełnego uczestnictwa ucznia w procesie kształcenia i wychowania oraz

wzmacniania włączenia społecznego, wykorzystując wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią

dyscyplin

KA7_UW2- rozpoznawać i interpretować zjawisko wykluczenia społecznego i edukacyjnego , ukazując ich powiązania z różnymi

zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu

KA7_KR1-wykazywac się wrażliwością na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej oraz gotowością do aktywnego uczestnictwa w

działaniach ukierunkowanych na promowanie włączenia społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie testu pisemnego składającego się z różnorodnych zadań, przy czym 51% punktów uzyskanych przez studenta jest

niezbędne do otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń oraz

zadowalająca frekwencja na wykładach (dopuszcza się nieusprawiedliwioną nieobecność - bez konieczności zaliczania – 2 godz.)

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia. Edukacja włączająca, integracyjna i ogólnodostępna.

2.Edukacja integracyjna i włączająca w świetle międzynarodowych dokumentów oraz polskiego prawa oświatowego

3.Koncepcja wspólnych i swoistych potrzeb uczniów i jej konsekwencje dla procesu edukacji.

4. Koncepcja edukacji włączającej.

5. Zasady projektowania uniwersalnego w edukacji włączającej.

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala A113 (cwi)
Dorota Otapowicz 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)