Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych 380-RS5-4JIR
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Bruno-Nowakowa H., Polkowska I. (1988) Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo. WSiP, Warszawa.

2. Gałka E. (2004) Warsztat terapii zajęciowej – rozwiązania i wyzwania (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

3. Kott S. (2002) Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.

4. Kowalik K. (1975) Wychowanie w internacie. Wybrane zagadnienia. WSiP, Warszawa.

5. Kozłowski J. (2008) Negatywne i pozytywne strony wychowania internatowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

6. Lindyberg I. (2008) Warsztat Terapii Zajęciowej – kultura organizacyjna a wyzwania rehabilitacji (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

7. Matyjas B. (1996) Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo (w:) Pańczyk J. (red.) Roczniki Pedagogiki Specjalnej. T. 7. Wydawnictwo WSPS. Warszawa.

8. Pietkiewicz M. (1988) Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. WSiP, Warszawa.

9. Tronczyńska G., Łapko M. (2002) W stronę środowiska lokalnego. Ośrodek opiekuńczy dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym (w:) Pielecki A. (red.) Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

10. Żywanowska A. (2004) Integracyjna rola czasu wolnego osób niepełnosprawnością intelektualną (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r.

w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. z 2023 r. poz. 651).

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 - posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

KA7_WK4 - zna i rozumie terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki.

KA7_UW4 - potrafi wykorzystać na poziomie podstawowym wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji.

KA7_UK2 Potrafi komunikować się w sposób spełniający wymagania norm językowych.

KA7_UO2 - potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ( w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z uwzględnieniem uczniów szczególnie uzdolnionych) oraz wykorzystywać zasady i metody uniwersalnego i indywidualnego projektowania zajęć.

KA7_KO1- jest przekonany o sensie, wartości potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, promowanie praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań profesjonalnych wynikających z roli nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie ustnej. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zalicza są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w problematykę pracy wychowawczej i zajęć pozalekcyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

2. Internat jako środowisko wychowawcze w specjalnym ośrodki szkolno-wychowawczym. Status wychowawcy w internacie, świetlicy szkolnej, ognisku wychowawczym, warsztacie terapii zajęciowej.

3. Praca wychowawcza i zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej. Model pracy z wychowankami.

4. Terapia zajęciowa w placówkach specjalnych. System metod, form i środków oddziaływania wychowawczego i rewalidacyjnego w grupie.

5. Współdziałanie pracowników placówki wychowawczej z rodziną i najbliższym środowiskiem.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje multimedialne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, sala A208 (cwi)
każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala A208 (cwi)
Monika Kondracka 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)