Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia antropologii w edukacji 380-RS5-2HET
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

A. F. Szołtysek, Filozofia edukacji, Impuls, Kraków 2013.

M. Bigaj, Wychowanie przy ekranie, Wydawnictwo Foksal, Warszawa 2023.

K. Leksy, Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020.

J. Gajda, Antropologia kulturowa cz. I, Impuls, Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy, absolwent zna i rozumie:

1. Ma podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i uczenia się oraz uniwersalnych, humanistycznych, społeczno - kulturowych, ideologicznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych kontekstów tych procesów. (K_W03) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

2. Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. (K_W05) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

3. Zna różne ujęcia funkcjonowania człowieka, rozumie ich filozoficzne, humanistyczne i społeczne źródła oraz konteksty. (K_W04) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

4. Zna różne koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności. (K_W09) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

5. Ma wiedzę o tradycji i współczesnych przeobrażeniach systemów pedagogicznych, zwłaszcza dotyczących studiowanej specjalności. (K_W11) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

W zakresie umiejętności, absolwent potrafi:

1. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w odniesieniu do konkretnych sytuacji pedagogicznej praktyki (opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej, pomocowej). (K_U03) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

2. Umie argumentować własne stanowisko, prezentować własne poglądy w odniesieniu do wybranych koncepcji i przejawów pedagogicznych działań. (K_U14) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

3. Dostrzega etyczny wymiar działalności pedagogicznej, umie dostosować normy i reguły działania pedagogicznego do aksjologicznego uniwersum. (K_U18) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

4. Potrafi rozwiązywać problemy etyczne występujące w obszarze praktycznej działalności pedagogicznej. (K_U19) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

W zakresie kompetencji społecznych, absolwent potrafi:

1. Posługuje się zdobytą wiedzą w praktycznej działalności pedagogicznej, rozumie społeczne znaczenie wiedzy pedagogicznej. (K_K02) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

2. Postępuje w sposób odpowiedzialny i etyczny. (K_K05) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

3. Jest odpowiedzialny za siebie i innych oraz za swoje działania pedagogiczne. (K_K08) - sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu obejmuje:

Obecność na zajęciach (Dopuszczalna jest 1 nieobecność na ćwiczeniach);

Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;

Kolokwium - zaliczenie powyżej 51%.

Zakres tematów:

Wybrane aspekty dotyczące istoty wychowania;

Język dzieci i młodzieży, język symboliczny, terapeutyczny język baśni;

Higiena Cyfrowa;

Edukacja i wychowanie w przestrzeni społeczno-kulturowej dzieci i młodzieży.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca indywidualna, praca grupowa, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 16:45 - 18:15, sala A209 (cwi)
Sylwia Romanowska-Jonio 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)