Społeczno-kulturowe aspekty dorosłości osób z niepełnosprawnością 380-RS5-2JAB
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Cytowska B. (red.) (2011). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. • Doroszuk J. (red.) (2014). Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 13: Niepełnosprawność w przestrzeni współczesnej rodziny. Gdańsk: Wyd. UG,. • Gąciarz B., Rudnicki S. (red.) (2014), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków: Wyd. AGH. • Głodkowska J., Sipowicz K. , I. Patejuk-Mazurek I. (red.) (2018). Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. Warszawa: Wydawnictwo APS, (wybrane teksty). • Kijak R. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. • Kijak R. (red.) (2012), Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”. • Krause A. (2016), Dorosłość w niepełnosprawności intelektualnej. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 24, s. 11-19. • Marciniak-Madejska N. (2014), Osoby z niepełnosprawnością na wsi – bariery integracji społecznej. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 5, s. 51-67. • Nowakowska A. (2018), Rodzicielstwo osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 31, s. 116-131. • Ramik-Mażewska I., Leśniewska G. (red.) (2008), Aktywizacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych ruchowo. Poczucie jakości życia osób niepełnosprawnych. Szczeciń: Wyd. „Pedgagogium” OR TWP w Szczecinie. Literatura uzupełniająca: • Bartnikowska U., Chyła A., Ćwirynkało K. (2014), Kobiety z niepełnosprawnością intelektualną w roli matki – perspektywa zagrożeń. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 13, s. 40-53. • Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2014), Wsparcie społeczne z perspektywy ojców z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej • Błaszczak-Banasiak A., Kubicki P. (2017), Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością – zapotrzebowanie na miarę Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami. Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich, nr 5. Warszawa. • Ćwirynkało K. (2013). Osoby z niepełnosprawnością jako ofiary zaniedbania w rodzinie, OPUSCULA SOCIOLOGICA, 1(3), 47-59. • Dalecka M. (2014). Sport osób z niepełnosprawnością – przełamywanie barier, Rocznik Lubuski, 40, 2, 227-234. • Karwacka M. (2013), Przemoc seksualna wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 2, s. 57-74. • Łukanowska N. (2003), Wykorzystanie Internetu w edukacji i pracy osób niewidomych. NEODIDAGMATA 25/26, s. 183-191. • Marciniak K. I., Piasny Ł. (2015), Aplikacje wspomagające poruszanie się osób niepełnosprawnych w mieście. Wstępne studium badań. Informatyka Ekonomiczna 2(36), s. 34-48. • Nowak A. (2015), Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze. Chowanna 1, s. 91-102. • Olszewski M., (2019), Mieszkania wspomagane dla osób z niepełnosprawnością w procesie deinstytucjonalizacji. Roczniki Teologiczne, LXVI, 1, s. 175-192. • Ostrowski M. (2016), Twórczość artystyczna osób niepełnosprawnych po wypadkach komunikacyjnych – studium przypadku. SEMINARE, 37, 2, s. 127-140. • Parchomiuk M. (2016). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Pawlik S. (2015), Sztuka jako sposób włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną do społeczeństwa. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 8, s. 59-74. • Sahaj T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Wyd. „GARMOND”. • Sakowicz-Boboryko A., Szada-Borzyszkowska J., Otapowicz D., Bilewicz M. (2021). Aktywność zawodowa kobiet z niepełnosprawnością – stan, uwarunkowania, potrzeby. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. • Struck-Peregończyk M. (2013). Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu – zarys zjawiska. Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna” 4(8), 22-31. • Tomczyszyn D., Romanowicz W. (red.) (2012). Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Biała Podlaska: Wyd. PSW JPII, (wybrane teksty). • Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.) (2017). Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością. Warszawa: Wyd. APS. • Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, kulturalnym oraz politycznym (2009). Socius. Polsko-niemieckie czasopismo o osobach z niepełnosprawnościami, 3. • Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada-Borzyszkowska J., Mantur J. (2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok. Białystok - Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra. • Zima M. (2010). Przemoc wobec osób niepełnosprawnych. W: D. Jaszczak-Kuźmińska, K. Michalska (red.), Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Warszawa: Wyd. Edukacyjne PARPAMEDIA, s. 67/79-92. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 – zna wybrane koncepcje filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne stanowiące teoretyczną podstawę analizy zagadnień dotyczących dorosłości osób z niepełnosprawnością (sposób weryfikacji – ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena realizacji zadań praktycznych); KA7_UW1 – potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy aktualnych problemów dotyczących różnych aspektów życia codziennego i społecznego dorosłych osób z niepełnosprawnością (sposób weryfikacji – ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena realizacji zadań praktycznych); KA7_UW2 – potrafi opisać i interpretować zjawiska społeczne warunkujące realizację potrzeb, zadań i ról społecznych dorosłych osób z niepełnosprawnością (sposób weryfikacji – ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena realizacji zadań praktycznych); KA7_KO4 – wykazuje gotowość do rozpoznawania sytuacji i potrzeb dorosłych osób z niepełnosprawnością, ich rodzin w środowisku lokalnym; rozumie zasadność podejmowania działań na rzecz wspierania godnego, niezależnego życia osób z niepełnosprawnością (sposób weryfikacji – ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena realizacji zadań praktycznych) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: • obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń) • przygotowanie zadań praktycznych • aktywność na zajęciach Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie. Dorosłość, jakość życia w doświadczeniach osób z niepełnosprawnością i odbiorze społecznym Blok I. Przestrzeń prywatna. 2. Znaczenie rodziny w kontekście normalizacji życia dorosłej osoby z niepełnosprawnością 3. Osoby z niepełnosprawnością jako partnerzy, małżonkowie, rodzice. Trudności i potrzeby wsparcia w zakresie realizacji funkcji i zadań 4. Seksualność dorosłych osób z niepełnosprawnością. Potrzeby psychoseksualne osób z niepełnosprawnością – formy realizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania problemu 5. Osoba z niepełnosprawnością jako ofiara przemocy Blok II. Przestrzeń zawodowa 6. Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – środowiskowe i osobowe uwarunkowania aktywności zawodowej. Przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w sferze zatrudnienia Blok III. Przestrzeń społeczno-kulturalna 7. Partycypacja osób z niepełnosprawnością w kulturze 8. Sport w życiu osób z niepełnosprawnością 9. Organizacja czasu wolnego – wyrównywanie szans osób z niepełnosprawnością w dostępie do rekreacji i turystyki 10. Społeczny wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach (obraz, film, literatura) 11. Nowe technologie a niezależność życia osób z niepełnosprawnością 12. Wspieranie niezależności życiowej osób z niepełnosprawnością w środowisku lokalnym (mieszkania wspomagane, treningowe; asystentura osobista, self-adwokatura). Koncepcja projektowania uniwersalnego i racjonalnych usprawnień w kreowaniu przestrzeni dla wszystkich 13. Jakość życia i potrzeby wsparcia osób z niepełnosprawnością w okresie późnej dorosłości (starości) |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, pokaz praca z tekstem, metody praktyczne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 8:00 - 9:30,
sala A110 (war) |
Katarzyna Podstawka | 16/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.