Literatura: |
Chrzanowska I., Szumski G., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019.
Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P., Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole
FRSE, Warszawa 2019
Senge P, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków 2002.
Skotnicka B., Szkoła inkluzyjna jako organizacja ucząca się, https://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery/427,Szkola-inkluzyjna-jako-organizacja-uczaca-sie.html
Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa 2002.
Tołwińska B., Synergia i proaktywność w kulturze szkoły. „Studia Pedagogiczne” 2011, t.LXIV
Zamkowska A., Kultura szkoły włączającej uczniów z niepełnosprawnościami,
„Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXXVI, z. 2/2017, DOI: 10.17951/lrp. 2017.36.2.33
Zamkowska A, Kształtowanie kultury szkoły włączającej – z doświadczeń zagranicznych, https://www.researchgate.net/publication/323616200_Ksztaltowanie_kultury_szkoly_wlaczajacej_w_doswiadczeniach_zagranicznych
|
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie:
- współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca: KA7_WG8
- sposób weryfikacji: projekt zespołowy/kolokwium pisemne, aktywność w czasie ćwiczeń,
Student potrafi:
-wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów edukacyjnych: KA7_UW1
sposób weryfikacji: projekt zespołowy/kolokwium pisemne, aktywność w czasie ćwiczeń,
-wykorzystywać aktualne koncepcje pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: KA7_UW5
sposób weryfikacji: projekt zespołowy/kolokwium pisemne, aktywność w czasie ćwiczeń,
-pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów: KA7_UO1
sposób weryfikacji: projekt zespołowy
Student jest gotów do:
- działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty: KA7_KR1
sposób weryfikacji: projekt zespołowy, aktywność w czasie ćwiczeń,
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu wymaga obecności na ćwiczeniach oraz aktywnego udziału w zadaniach indywidualnych oraz zespołowych. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach. Do zaliczenia przedmiotu może przystąpić student, który był obecny na minimum 51% ćwiczeń.
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności na ćwiczeniach, zespołowej prezentacji/ kolokwium. Do otrzymania oceny pozytywnej z zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie 51% punktów możliwych do zdobycia.
|
Zakres tematów: |
1. Zmiany kultury szkoły - analiza dobrych praktyk na przykładzie szkół włączających za granicą, idea projektowania uniwersalnego w edukacji włączającej
2. Proaktywność w kulturze szkoły; kształtowanie proaktywnej postawy
3. Współpraca jako wartość w kulturze szkoły włączającej (współpraca ze specjalistami, kadrą pomocniczą, współpraca z rodzicami uczniów i ich udział w życiu społeczności szkolnej, współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem na rzecz integracji społecznej osób z niepełnosprawnością)
4. Nauczyciele jako uczący się zespół (budowanie przestrzeni edukacyjnego dialogu – współdziałanie nauczycieli w codziennej pracy, wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli, samokształceniowe zespoły nauczycielskie, rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli, tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej).
|