Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura organizacyjna i wsparcie szkoły włączającej 380-RS5-3JDU
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Chrzanowska I., Szumski G., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019.

Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P., Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole

FRSE, Warszawa 2019

Senge P, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków 2002.

Skotnicka B., Szkoła inkluzyjna jako organizacja ucząca się, https://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery/427,Szkola-inkluzyjna-jako-organizacja-uczaca-sie.html

Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa 2002.

Tołwińska B., Synergia i proaktywność w kulturze szkoły. „Studia Pedagogiczne” 2011, t.LXIV

Zamkowska A., Kultura szkoły włączającej uczniów z niepełnosprawnościami,

„Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXXVI, z. 2/2017, DOI: 10.17951/lrp. 2017.36.2.33

Zamkowska A, Kształtowanie kultury szkoły włączającej – z doświadczeń zagranicznych, https://www.researchgate.net/publication/323616200_Ksztaltowanie_kultury_szkoly_wlaczajacej_w_doswiadczeniach_zagranicznych

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

- współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca: KA7_WG8

- sposób weryfikacji: projekt zespołowy/kolokwium pisemne, aktywność w czasie ćwiczeń,

Student potrafi:

-wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów edukacyjnych: KA7_UW1

sposób weryfikacji: projekt zespołowy/kolokwium pisemne, aktywność w czasie ćwiczeń,

-wykorzystywać aktualne koncepcje pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: KA7_UW5

sposób weryfikacji: projekt zespołowy/kolokwium pisemne, aktywność w czasie ćwiczeń,

-pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów: KA7_UO1

sposób weryfikacji: projekt zespołowy

Student jest gotów do:

- działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty: KA7_KR1

sposób weryfikacji: projekt zespołowy, aktywność w czasie ćwiczeń,

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu wymaga obecności na ćwiczeniach oraz aktywnego udziału w zadaniach indywidualnych oraz zespołowych. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach. Do zaliczenia przedmiotu może przystąpić student, który był obecny na minimum 51% ćwiczeń.

Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności na ćwiczeniach, zespołowej prezentacji/ kolokwium. Do otrzymania oceny pozytywnej z zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie 51% punktów możliwych do zdobycia.

Zakres tematów:

1. Zmiany kultury szkoły - analiza dobrych praktyk na przykładzie szkół włączających za granicą, idea projektowania uniwersalnego w edukacji włączającej

2. Proaktywność w kulturze szkoły; kształtowanie proaktywnej postawy

3. Współpraca jako wartość w kulturze szkoły włączającej (współpraca ze specjalistami, kadrą pomocniczą, współpraca z rodzicami uczniów i ich udział w życiu społeczności szkolnej, współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem na rzecz integracji społecznej osób z niepełnosprawnością)

4. Nauczyciele jako uczący się zespół (budowanie przestrzeni edukacyjnego dialogu – współdziałanie nauczycieli w codziennej pracy, wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli, samokształceniowe zespoły nauczycielskie, rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli, tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej).

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca w grupach, prezentacje zespołowe, konsultacje indywidualne, praca z tekstem.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 16:45 - 18:15, sala A204/1 (war)
co druga środa (nieparzyste), 15:00 - 16:30, sala A204/1 (war)
Bożena Tołwińska 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)