Literatura: |
Głodkowska, J., Gosk, U. (2018). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością (AWŻ-OZN) – od źródeł i konstruktu teoretycznego do projektowania etapów i procedur badawczych. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(41), s. 29-45.
Prysak, D. (2015). Codzienność osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w domu pomocy społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Stein, A. (2018). Nowe wychowanie seksualne. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.
Wołowicz, A. (2021). Paradygmat zignorowany. Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zastępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Żabińska, A., Barszczewski,, N. (2014). Działania odtwórcze jako sposób na stymulowanie potencjału twórczego osób z niepełnosprawnością złożoną, W: K. Heland-Kurzak (red.), Poszukiwania badawcze doktorantów. Konceptualizacja, problematyzacja, operacjonalizacja (s. 165-177). Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 Absolwent zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);
KA7_UW1 Absolwent potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);
KA7_UW2 Absolwent potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);
KA7_KO4 Absolwent jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tych środowisk (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń:
• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń); nieobecność - zaliczenie indywidualne na konsultacjach
• aktywność na zajęciach,
• przygotowanie zadań praktycznych.
Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń.
|
Zakres tematów: |
1. Jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną – rola czynników społeczno-kulturowych (1 godz.).
2. Strategie destygmatyzacji i destereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych (2 godz.).
3. Partycypacja społeczna jako legitymizacja praw osób z niepełnosprawnością intelektualną (1 godz.).
4. Kompetencje społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną – bariery dorosłości (2 godz.).
5. Seksualność, małżeństwo i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną (2 godz.).
6. Wymiar osobisty, kulturowy i społeczny twórczości artystycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną (2 godz.).
7. Opieka w domu: rodzina z osobą z niepełnosprawnością intelektualną (2 godz.).
8. Dorosłość w Domu Pomocy Społecznej (2 godz.).
9. Dostęp osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną do rehabilitacji, edukacji, kształcenia ustawicznego (2 godz.).
10. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną jako ofiara i sprawca przemocy (2 godz.).
11. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w systemie oddziaływań resocjalizacyjnych (1 godz.).
12. Zaliczenie (1 godz.).
|