Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-5JKA
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Frohlich A. (2015) Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Gdańsk: GWP.

2. Janus E. (2018) Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PZWL.

3. Kielin J. (2022) Profil osiągnięć ucznia, Sopot: GWP.

4. Kielin J. (2022) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk 2013

5. Knill M.,Knill Ch. Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, MEN, Warszawa 1995

6. Kokocińska A. M., Kaleta T., Lewczuk D. (2017) Zooterapia z elementami etologii. Kraków: Impuls

7. Kosińska A., Polak A., Żiżka D. (1999) Uczę metodą ośrodków pracy Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.

Literatura uzupełniająca:

1. Markowska D. (2012) Uczę się przez ruch. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

2. Prysak D. (2015) Codzienność osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w domu pomocy społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

3. Różańska-Gał A., Kuś J. (2017) Ja i moje potrzeby. Program kinestetyczno-komunikacyjny dla dzieci ze znaczną lub głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Harmonia.

Efekty uczenia się:

KA7_WG10 - Posiada uporządkowaną wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do prowadzenia zajęć w grupie uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (zgodnie z wybraną specjalnością)

KA7_UK3 - Potrafi komunikować się w sposób dostosowany do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i stosować metody wspomagające komunikowanie się

KA7_ UO5 - Potrafi projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji (zgodnie z wybraną specjalnością), zróżnicowanych metod monitorowania i oceniania postępów uczniów

KA7_KR1 - Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu w swojej pracy, ma przekonanie o potrzebie refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie zadań indywidualnych i grupowych podczas zajęć oraz aktywny udział w zajęciach i w dyskusji.

Zakres tematów:

1. Metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną (poranny krąg, edukacja bazalna, metoda ośrodków pracy, metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, terapia zajęciowa, animaloterapia i inne).

2. Osoby z sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną – ocena funkcjonowania i planowanie drogi edukacyjnej oraz po zakończeniu edukacji. Współpraca z rodziną i opiekunami.

3. Projektowanie programu w oparciu i indywidualne potrzeby edukacyjne.

4. Współpraca w zespole specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda, rehabilitant, i inni). Umiejętność komunikacji i oceniania postępów uczniów/osób dorosłych.

5. Alternatywne metody komunikacji.

6. Samorozwój nauczyciela sposobem na zabezpieczenie potrzeb osób z niepełnosprawnościami i własnych

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupie, indywidualna, problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 16:00 - 17:30, sala A113 (cwi)
Anna Żeszko-Majewska 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)