Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gerontologia 380-SS1-3AHM
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

a) J. Staręga-Piasek, O niektórych mitach wokół ludzi starych i starości, [w:] Polityka społeczna wobec osób po pięćdziesiątym roku życia. Materiały z konferencji. Białobrzegi, 16-19 września 2006, s. 17-27.

b) I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.

c) A. Leszczyńska-Rajchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005, s. 40-45, 45-48, 48-55, 55-64, 81-89, 89-101, 101-106, 108-111, 142-155.

d) Z. Szarota, Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2004, s. 35-42, 43-61, 72-93.

e) B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006, s. 41-44, 48-52, 52-55, 55-58, 216-220.

f) M. Halicka, J. Halicki, Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, s. 189-218.

g)Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej, Impuls, Kraków 2015,

Literatura uzupełniająca:

M. Kawińska, Partycypacja społeczna seniorów. Nowe oblicze starzejącej się populacji? w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 2, Kontrast 2016, s. 215 - 229

M. Kawińska, Starzenie się społeczeństwa europejskiego – narzędzia pomiaru, w Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, nr 14 (1), Wydawnictwo Naukowe UKSW 2016, s. 25-36.

M. Kawińska, Familizacja opieki nad starszymi. Konflikt pokoleń czy integracja międzypokoleniowa?, w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 1, Kontrast 2015, s. 105 - 123

M. Kawińska, Aktywizacja zawodowa seniorów a potrzeby współczesnego społeczeństwa, w J. Krzyszkowski red., Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015, s. 367-379.

Efekty uczenia się:

KA6_WG5, Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami.

Sposób weryfikacji: Kolokwium

KA6_UK3, Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.

Sposób weryfikacji: Ocena aktywności w trakcie zajęć

KA6_UO6, Student posiada umiejętność formułowania celów, planowania i oceny skuteczności swoich działań w pracy socjalnej.

Sposób weryfikacji: Kolokwium

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

KA6_KK2 jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących

postrzegania i rozumienia osób o odmiennym.

Sposób weryfikacji: Ocena aktywności w trakcie zajęć,

Metody i kryteria oceniania:

cenę końcową warunkuje ilość punktów uzyskanych z kolokwium+ aktywność (4 punkty).

Kolokwium zaliczeniowe będzie się składać z pytań zamkniętych i otwartych. Student musi uzyskać łącznie 51% punktów z kolokwium zaliczeniowego. Do punktów uzyskanych z kolokwium są dodawane punkty z aktywności. Suma wszystkich punktów jest przekładana na procenty.

Dopuszczalna liczba godzin nieobecności studenta na zajęciach, która nie wymaga zaliczenia podczas indywidualnych konsultacji oraz nie wpływa na ocenę końcową z ćwiczeń to jedne ćwiczenia.

Zakres tematów:

1.Wprowadzenie do przedmiotu – omówienie zagadnień, literatury, zasady zaliczenia przedmiotu.

2.Gerontologia jako nauka o starzeniu się i starości.

3..Starzenie się – charakterystyka procesu starzenia (na wsi i w mieście). Analiza zjawiska pod kątem społecznym i psychologicznym.

4.Społeczne teorie starzenia się.

5.Biologiczne aspekty starzenia się.

4.Aktywna starość i style życia seniorów w środowisku polskim.

5. Ubóstwo jako zjawisko dotykające osoby starze. Praca socjalna na rzecz osób starszych.

6.Problem cierpienia w starości.

7.Społeczne działania na rzecz osób starszych w zakresie przeciwdziałania przemocy.

8.Jakość życia i satysfakcja życiowa seniorów

9.Edukacja osób starszych – specyfika uczenia się osób starszych. Działania na rzecz edukacji osób starszych.

10.Rodzinne domy pomocy - jako pomoc w opiece nad seniorem.

11. Stereotypy i uprzedzenia. Ageizm i dehumanizm.

12. Zaliczenie przedmiotu

Metody dydaktyczne:

- dyskusja prowadzona podczas zajęć

- metody ćwiczebne

-pokaz prezentacji multimedialnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala A112 (war)
Natalia Głódź 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)