Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA:
a) J. Staręga-Piasek, O niektórych mitach wokół ludzi starych i starości, [w:] Polityka społeczna wobec osób po pięćdziesiątym roku życia. Materiały z konferencji. Białobrzegi, 16-19 września 2006, s. 17-27.
b) I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.
c) A. Leszczyńska-Rajchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005, s. 40-45, 45-48, 48-55, 55-64, 81-89, 89-101, 101-106, 108-111, 142-155.
d) Z. Szarota, Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2004, s. 35-42, 43-61, 72-93.
e) B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006, s. 41-44, 48-52, 52-55, 55-58, 216-220.
f) M. Halicka, J. Halicki, Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, s. 189-218.
g)Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej, Impuls, Kraków 2015,
Literatura uzupełniająca:
M. Kawińska, Partycypacja społeczna seniorów. Nowe oblicze starzejącej się populacji? w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 2, Kontrast 2016, s. 215 - 229
M. Kawińska, Starzenie się społeczeństwa europejskiego – narzędzia pomiaru, w Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, nr 14 (1), Wydawnictwo Naukowe UKSW 2016, s. 25-36.
M. Kawińska, Familizacja opieki nad starszymi. Konflikt pokoleń czy integracja międzypokoleniowa?, w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 1, Kontrast 2015, s. 105 - 123
M. Kawińska, Aktywizacja zawodowa seniorów a potrzeby współczesnego społeczeństwa, w J. Krzyszkowski red., Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015, s. 367-379.
|
Efekty uczenia się: |
KA6_WG5, Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami.
Sposób weryfikacji: Kolokwium
KA6_UK3, Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.
Sposób weryfikacji: Ocena aktywności w trakcie zajęć
KA6_UO6, Student posiada umiejętność formułowania celów, planowania i oceny skuteczności swoich działań w pracy socjalnej.
Sposób weryfikacji: Kolokwium
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
KA6_KK2 jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących
postrzegania i rozumienia osób o odmiennym.
Sposób weryfikacji: Ocena aktywności w trakcie zajęć,
|
Zakres tematów: |
1.Wprowadzenie do przedmiotu – omówienie zagadnień, literatury, zasady zaliczenia przedmiotu.
2.Gerontologia jako nauka o starzeniu się i starości.
3..Starzenie się – charakterystyka procesu starzenia (na wsi i w mieście). Analiza zjawiska pod kątem społecznym i psychologicznym.
4.Społeczne teorie starzenia się.
5.Biologiczne aspekty starzenia się.
4.Aktywna starość i style życia seniorów w środowisku polskim.
5. Ubóstwo jako zjawisko dotykające osoby starze. Praca socjalna na rzecz osób starszych.
6.Problem cierpienia w starości.
7.Społeczne działania na rzecz osób starszych w zakresie przeciwdziałania przemocy.
8.Jakość życia i satysfakcja życiowa seniorów
9.Edukacja osób starszych – specyfika uczenia się osób starszych. Działania na rzecz edukacji osób starszych.
10.Rodzinne domy pomocy - jako pomoc w opiece nad seniorem.
11. Stereotypy i uprzedzenia. Ageizm i dehumanizm.
12. Zaliczenie przedmiotu
|