Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika międzykulturowa 380-DS5-1JAI
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

LewowickiT., Szczurek B., (red.) Szkoła na pograniczach, Katowice 2000

Nikitorowicz J. , Etnopedagogika.... Impuls, Kraków 2017, 2018

N J., Grupy etnicze w wielokulturowym świecie GWP, Sopot 2010

N J., Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005, 2007

NJ. Pogranicze - Tozsamość - Edukcja miedzykulturowa, Białystko 1995

NJ., Edukacja międzykulturiwa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020, Wyd UwB

NJ., Eduakcja regionalna i międzykulturiwa , Wyd Akad i Prof., W-wa 2009

J.N., Młodziez pogranicza kulturiwego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Tożsamosć, plany życiowe, wartości, Białystok 2000.,

Przestrzenie międzykulturowe w badanich i praktyce eduakcyjnej pod red. J. Nikitorowicza, A. Młynarczuk-Sokołowskiej, U. Namiotkao, Białystok 2019

Człowiek pogranicza . Wyzwania humanistycznej edukacji pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Białystok 2019

Efekty uczenia się:

zna i rozumie zagadnienia dotyczące teorii i praktyki pedagogiki

międzykulturowej,

zna i rozumie zadania i wyzwania instytucji edukacyjnych w kontekście założeń ped. międzykulturowej ,

W zakresie umiejetności - potrafi pracować w środowiskach zróznicowanych kulturowo

w zakresie kompetencji potrafi podejmować współpracę i prowadzić dialog ukierunkowany ku pokojowym rozwiązaniom konfliktów

Metody i kryteria oceniania:

uczetnictwo w wykładach

test ze znajomości problematyki

Zakres tematów:

Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej.

Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza.

Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie

nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

Postawy wobec odmienności kulturowej.

Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy

dialogu międzykulturowego.

Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym,

wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego.

Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w

środowisku wielokulturowym.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala C02 (wyk)
Dorota Misiejuk 81/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)