Literatura: |
Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.
Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP.
Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN.
Karwowski M. red., 2009, Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Szmidt K., red. 2009, Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Karwowski M., Gajda A., red., 2010, Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Karwowski M., 2009, Klimat dla kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo Difin.
Uszyńska-Jarmoc J., 2003, Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok, Trans Humana.
Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania...., Białystok, Trans Humana.
Uszyńska-Jarmoc J., 2007, Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Trans Humana.
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 Student zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki dotyczące rozwijania twórczości dzieci. Weryfikacja: dyskusja, zaliczenie pisemne.
KA7_UW3 Absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska twórczego uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy. Weryfikacja: analiza zadań omawianych podczas wykładu, zaliczenie pisemne.
KA7_UW4 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia. Weryfikacja: analiza zadań omawianych podczas wykładu, zaliczenie pisemne
KA7_UO2 Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów. Weryfikacja: dyskusja podczas wykładu, aktywność.
KA7_KK4 Absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi. Weryfikacja: dyskusja, analiza zadań podczas wykładu, aktywność.
|
Zakres tematów: |
Tematy realizowane podczas wykładów:
1. Istota i założenia pedagogiki twórczości. Rola pedagoga jako nauczyciela twórczości.
2. Współczesne sposoby rozumienia twórczości człowieka (ujęcie elitarne i egalitarne, poziomy twórczości, czteroaspektowy paradygmat interpretacji twórczości - twórczość jako wytwór, twórczość jako proces, społeczne uwarunkowania twórczości, twórczość jako zespół cech osobowości itp.)
3. Charakterystyka myślenia twórczego (płynność, giętkość, oryginalność myślenia, wrażliwość na problemy) - analiza teoretyczna i praktyczna zagadnień
4. Diagnoza potencjału twórczego dziecka.
5. Wybrane metody rozwijania myślenia twórczego: strategie heurystyczne, asocjacje, abstrahowanie, metaforyzowanie, tworzenie analogii, myślenie dedukcyjne,
5. Istota twórczej aktywności dziecka jej dziedzin i wymiarów. Wyobraźnia twórcza vs wyobraźnia odtwórcza.
6. Analiza programów rozwijających twórczą aktywność dziecka.
|