Literatura: |
Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2000.
Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna dyskursy, problemy, rozwiązania red. PWN, Warszawa 2011
Dorota Klus-Stańska, Marzena Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
Irena Adamek, Uczenie uczenia się – nabywanie umiejętności –uwarunkowania. (w:) Jolanta Bonar, Anna Buła, Dorota Radzikowska (red.) Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Praktyka pedagogiczna w kontekście doświadczeń nauczycieli
i studentów wczesnej edukacji. Impuls, Kraków 2014
Klaudia Pujer (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - wybrane problemy. Exante, Wrocław 2016
Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj- Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna T.2, Wydawnictwo Marszałek, Toruń 2014.
Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Stepaniuk, Alreksandra Szczygieł (red.), Szkoła- nauczycieli -uczeń w przestrzeni edukacyjnej, Difin, Warszawa 2020.
Jolanta Karbowniczek, Idea partnerstwa edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej (w:) Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce nr 11/2016, s 71-84.
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2013) Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM.
Cudowska A., Partnerstwo szkoły i środowiska w kreowaniu przestrzeni edukacyjnego dialogu, w: A. Karpińska, M. Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014.
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 - student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać, KA7_WK3 - student zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów
KA7_WK4 - student zna i rozumie procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia
KA7_UK1 - student potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia
KA7_KK3 - student jest gotów projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub
uczniów w świat wartości
|
Zakres tematów: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiki. Miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
2. Rys historyczny pedagogiki wczesnoszkolnej.
3. Teoretyczne podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej.
4. Cele i zadania pedagogiki wczesnoszkolnej, podmiot i przedmiot badań. (4 godz.).
5. Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, modele wczesnej edukacji.
6. Koncepcja programowa edukacji wczesnoszkolnej.
7. Cele i zasady współpracy szkoły i nauczyciela z podmiotami zewnętrznymi oraz modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy. Zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla uczniów w młodszym wieku szkolnym.
8. Klasa szkolna jako grupa społeczna.
9. Rola nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej.
10. Style wychowania w praktyce edukacyjnej, ich wartościowe cechy i zagrożenia dla podmiotowości ucznia. Motywy i wzory ludzkiego zachowania.
11. Idea partnerstwa edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej.
12. Nauczyciel jako badacz rzeczywistości edukacyjnej.
13. Ewaluacja pracy pedagogicznej nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej.
14. Wspieranie aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym jako warunek jego rozwoju - stymulatory i inhibitory dziecięcej aktywności.
|