Literatura: |
Encyklopedia Pedagogiczna, Wyd. Akademickie ,,Żak”, Warszawa 2003
Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
Jerzy Nikitorowicz, Edukacja miedzykulturowa. W perspektywie paradygmatu współistnienia kultur
Ralph Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000
Ewa Nowicka, Świat Człowieka, świat kultury., Warszawa 2000
Stephan W.G., Cookie W.S., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2007
Zygmunt Bokszański, Stereotypy a kultura, Wrocław 1997
Tadeusz Pilch, Tolerancja- wartość społeczna i cnota indywidualna, w: Tożsamość, odmienność, tolerancja, a kultura pokoju, red. Jerzy Kłoczkowski, Sławomir Łukasiewicz, Wyd. Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 1998
Hannah Mamzer, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2002
Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005
Misiejuk Dorota, Kontekst kulturowy wychowania
|
Efekty uczenia się: |
1. K_W01- zna terminologię używaną w edukacji międzykulturowej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym.
2. K_W08- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.
3. K_K01- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
4. K_K03- docenia znaczenie edukacji międzykulturowej dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z tej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga.
5. K_U12 – potrafi pracować w zespole, umie wyznaczać, oraz przyjmować wspólne cele działań.
|
Zakres tematów: |
1. Teoretyczne założenia edukacji międzykulturowej jako subdyscypliny naukowej i działalności pedagogicznej ( perspektywa metodologiczna, polityczna, społeczna)
2. Edukacja wielokulturowa a międzykulturowa. Cele i założenia edukacji międzykulturowej.
3. Operacjonalizacja pojęcia kultury. Definicje kultury użyteczne w teorii edukacji międzykulturowej;
4. antropologiczne ujęcie kultury; kultury w rozumieniu atrybutywnym i dystrybutywnym
5. komunikacyjne ujęcie kultury; znaczenie jako tworzywo kultury; pojęcie relatywizmu kulturowego.
6. Idea pogranicza – perspektywy pogranicza i efekty dla budowania wielokulturowości jako standardu społecznego stosunków międzykulturowych
7. Typy pogranicza, pojęcie autochtonizmu, dyfuzja kultur na pograniczu.
8. Tożsamość kulturowa a identyfikacje społeczne. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej.
9. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.
10. Kwestia kompetencji kulturowych i kanonu kulturowego.
11. Postawy wobec odmienności kulturowej. Stereotyp kulturowy i społeczny.
12. Tolerancja jako wartość i postawa.
13. Etnocentryzm i relatywizm kulturowy jako stereotypy postaw: nacjonalizmu, szacunku i postawy dialogiczności.
14. Dylematy kontaktu międzygrupowego w perspektywie różnicy kulturowej.
15. Socjalizacja w perspektywie transmisji kultury: pojęcia akulturacji, asymilacji, enkulturacji, inkulturacji, kulturalizacji.
16. Wielowymiarowość tożsamości kulturowej człowieka.
17. Problematyka tradycji i dziedzictwa kulturowego.
18. Transmisja kultury i jej międzygeneracyjny przekaz w perspektywie teorii i definicji kluczowych: symbol, wzór kulturowy, wartościowanie; normy.
19. Edukacja międzykulturowa w wymiarze praktyki pedagogicznej – pola pracy i działalności wychowawczej
20. Kształtowanie postaw otwartych – koncepcja M. Benneta
|