Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka społeczna 380-OS2-1POS
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2011.

2. Chaczko K., Stanek K. M. (red.), Polityka społeczna w zmieniającej się rzeczywistości, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 2016.

3. Cudowska A., Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności, [w:] A. Krajewska (red.), Przemiany w kształceniu pedagogów, Wszechnica Mazurska w Olecku, Olecko 2010 (s. 167-182).

4. Cudowska A., Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia, [w:] K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji: wokół zagadnień teoretycznych, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", Toruń 2006, s. 35-43).

5. Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny, Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

6.Maroda M. (red.), Wymiary życia społecznego: Polska na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2004.

7. Woźniak Z., Programy i strategie polityki społecznej dla grup ryzyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

1. Czasopismo "Polityka Społeczna"

2. Strategia Polityki Społecznej Województwa Podlaskiego do 2030 roku, https://www.rops-bialystok.pl/rops/wp-content/uploads/2021/07/Strategia-Polityki-Spolecznej-Wojewodztwa-Podlaskiego-do-roku-2030-2.pdf

3.Teksty wybrane przez Studentów.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

Absolwent w zakresie wiedzy:

- ma rozszerzoną wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych; weryfikacja: dyskusja, aktywność i projekt zespołowy

W zakresie umiejętności:

- potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych;weryfikacja: udział w dyskusji

- potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych; weryfikacja: projekt zespołowy

W zakresie kompetencji społecznych:

- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą ( w tym dotyczące ochrony i własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych; weryfikacja - dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Student może opuścić jedno spotkanie bez konieczności usprawiedliwiania. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć u prowadzącego zajęcia, podczas konsultacji indywidualnych. Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności – (w przypadku nieobecności na więcej niż 50% zajęć, Student nie otrzyma zaliczenia ćwiczeń), aktywności i przygotowanego projektu w zespole na wybrany temat.

Zakres tematów:

1. Omówienie literatury, warunków zaliczenia przedmiotu, zakresu omawianych treści. Wprowadzenie podstawowych pojęć: polityka społeczna, pomoc społeczna, nierówności społeczne, transformacja, indeks rozwoju społecznego,

2. Strategia polityki społecznej województwa podlaskiego do 2030 roki. Zmiany o charakterze demograficznym – struktura ludności.

3. Modele i strategie w polityce społecznej. Podmioty polityki społecznej w Polsce i Unii Europejskiej.

4. Diagnoza i diagnozowanie w polityce społecznej.

5.-7. Polityka społeczna wobec wybranych grup: bezrobotni, uchodźcy, niepełnosprawni, rodziny niewydolne wychowawczo, seniorzy - projekty Studentów w 4-5 osobowych grupach.

- opisanie skali zjawiska,

- wyzwania

- możliwości,

- podejmowane działania - planowanie działań

- prognoza.

Metody dydaktyczne:

Mini wykład, praca w grupach, studium przypadków, dyskusja, projekty Studentów, konsultacje indywidualne w zależności od potrzeb Studentów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala B125 (cwi)
Agnieszka Sobolewska-Popko 19/ szczegóły
2 co drugi czwartek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala B125 (cwi)
Agnieszka Sobolewska-Popko 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)