Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki 380-DN5-1JAZ
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

- Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.

- Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.

- Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.

- Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007.

- Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2004.

- Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002.

- Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.

- Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.

- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy zna i rozumie:

- współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (KA7_WG2, weryfikacja: test, konwersacja podczas wykładu).

- zna i rozumie istotę i znaczenie nowoczesnych działań dydaktycznych w obszarze edukacji szkolnej, inspirujących do projektowania i realizowania własnej pracy jako nauczyciela (KA7_WG8, weryfikacja: test, rozmowa).

Student w zakresie umiejętności potrafi:

- skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych (KA7_UW5, weryfikacja: test),

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń oraz udział w wykładach.

Egzamin pisemny - test

Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest 51% ogółu punktów.

Zakres tematów:

1. Etymologia, geneza i znaczenie nazwy „dydaktyka” - przemiany dydaktyki jako nauki. Struktura nauk dydaktycznych.

2. Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywistyczne w planowaniu uczenia się dzieci.

3. Przemiany szkoły. Projektowanie nowych rozwiązań dydaktycznych. Autonomia i odpowiedzialność dydaktyczna nauczyciela.

4. Technologia informacyjno-komunikacyjna – zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, pokaz.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 10:15 - 11:45, sala A209 (cwi)
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk 40/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)