Literatura: |
Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017.
Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016.
Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018.
Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.
Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013.
Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018.
Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020.
Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014.
Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020.
|
Efekty uczenia się: |
student:
• zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w szkole podstawowej i przedszkolu oraz zakres odpowiedzialności prawnej opiekuna KA7_WG5,
• zna zadania przedszkola i szkoły oraz zasady ich organizacji KA7_WG5,
• potrafi przeprowadzić obserwacje pracy dzieci/uczniów klasy szkolnej oraz analizę ich wyników aktywności/uczenia się ze zwróceniem uwagi na zachowania dzieci/uczniów w czasie zajęć (z uwzględnieniem uczniów ze dzieci/specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) KA7_UW1,
• dokonuje autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami
merytorycznymi KA7_KK4,
|
Zakres tematów: |
1. Analiza statutu i planu pracy przedszkola/szkoły, programu wychowawczo-profilaktycznego oraz programu realizacji doradztwa zawodowego;
2. Charakterystyka wybranego zadania opiekuńczo wychowawczego przedszkola/szkoły i sposobu jego realizacji - w przedszkolu/szkole podstawowej;
3. Analiza i wyjaśnienie zaobserwowanej sytuacji trudnej wychowawczo, sposobów i skutków interwencji nauczyciela;
4. Charakterystyka grupy przedszkolne/ klasowej - klimat społeczny, grupy dziecięce/uczniowskie z uwzględnieniem zaobserwowanych problemów wychowawczych, społecznych;
5.Obserwacja pracy wychowawczej nauczyciela – protokół hospitacji
6. Pomoc w opracowaniu pakietu materiałów do działań wychowawczych dotyczących zaobserwowanego/bieżącego problemu – charakterystyka materiałów i sposobu ich wykorzystania;
7. Analiza i opis wybranego problemu wychowawczego poruszanego na posiedzeniu rady lub zespołu oraz własne rekomendacje sposobu jego rozwiązania.
|