Literatura: |
Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci, UMCS, Lublin 2009.
Caiati, M., Delac, S., Muller, A., Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Jedność, Kielce 2003.
Doyla G., Klucz do uczenia się - technologia rozwoju dziecka, GDH Publishing, UK 2007.
Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w przedszkolu, WSiP, Warszawa 2005.
Dudzińska I. Metodyka wychowania w przedszkolu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1976.
Helm J. H., Katz L. G., Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej, CODN, Warszawa 2003.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka, Bliżej Przedszkola, Kraków 2009.
Jaszczyszyn, E., Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Trans Humana, Białystok 2010.
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, WAM, Kraków 2013.
Kataryńczuk – Mania L, Magda – Adamowicz M, Olczak A. (red.)(2017). Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kielar–Turska M., Mowa dziecka: słowo i tekst, Kraków 1989.
Karwowska – Struczyk M., Rozmowa dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.
Krasoń K., Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i wspomaganiu rozwoju dziecka. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999.
Lubowiecka, J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, WSiP, Warszawa, 2000.
Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987.
Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010.
Waloszek, D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, WNAP, Kraków 2006.
Literatura uzupełniająca:
Aktualne artykuły z czasopism: „Wychowanie w Przedszkolu” „Przedszkolne ABC” i „Bliżej Przedszkola”
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
Programy wychowania przedszkolnego
Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P., Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, [w:] Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, I. Chrzanowska, G. Szumski (red.), Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2019.
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 Student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać.
KA7_WG6 Student zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym.
KA7_WG7 Student zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci.
KA7_UW3 Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy.
KA7_UW4 Student potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia.
KA7_UK2 Student potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów.
KA7_UO3 Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych.
KA7_KK4 Student jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi.
|
Zakres tematów: |
1. Formy pracy z dziećmi w przedszkolu (zgodne z zasadami projektowania uniwersalnego w edukacji - zasada zapewnienia różnorodnych form przekazywania informacji w czasie zajęć):
- zabawa,
- zajęcia zorganizowane,
- uroczystości grupowe i przedszkolne,
- spacery, wycieczki,
- kontakty okolicznościowe,
- prace porządkowe.
2. Formy rozwijania mowy i myślenia dziecka (zgodne z zasadą projektowania uniwersalnego w edukacji - zapewnienie różnorodnych form prezentowania wiedzy oraz różnorodnych form angażowania i motywowania):
- opowiadanie nauczyciela i dziecka,
- rozmowa z dziećmi,
- praca z ilustracją,
- praca z historyjką obrazkową,
- zagadki,
- inscenizacja tekstu,
- wprowadzenie dzieci w świat poezji
3. Przygotowanie do nauki czytania i pisania:
- ćwiczenia ortofoniczne,
- ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia fonacyjne,
- ćwiczenia logorytmiczne,
- ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny,
- ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy,
- ćwiczenia artykulacyjne,
- ćwiczenia grafomotoryczne i graficzne.
4. Wprowadzanie w świat pisma. Metody wczesnej nauki czytania:
- odimienna metoda nauki czytania J. Majchrzak,
- metoda czytania globalnego Glena Domana,
- metoda symultaniczno-sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej,
- metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,
- glottodydaktyka wg Bronisława Rocławskiego,
5. Kształtowanie kompetencji matematycznych:
- orientacja przestrzenna,
- rytmy,
- liczenie,
- kształtowanie pojęcia liczby i wspomaganie rozwoju rozumowania operacyjnego,
- mierzenie długości,
- klasyfikacje,
- układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych,
- waga,
- mierzenie płynów,
- intuicje geometryczne,
- konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.
6. Analiza i krytyczna interpretacja gotowych projektów edukacyjnych.
7. Projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową.
8. Budowa i analiza głównych elementów scenariusza zajęć dydaktycznych.
|