Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. J. Uszyńska – Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska – Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków – Białystok 2013.
2. R. J. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
3. R. J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.
4. I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.
5. E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
6. E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
7. B. Muchacka, J. Kurcz (red.), Wspieranie dziecięcej kreatywności, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Nowy Sącz 2006.
8. E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskieg. Od teorii do zmiany w praktyce, Agencja Reklamowo – Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz 2015.
9. E. Filipiak, E. Lemańska – Lewandowska (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwość aplikacji, Agencja Reklamowo – Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz 2015.
10. G. Lutomski (red.), Uczyć inaczej, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1994.
11. J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2009.
12. K. Leksicka, Próba spełniania marzeń, Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne, Wrocław 1997.
13. J. Helm, L. G. Katz, Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003.
14. K. Lubomirska, Zadaniowe formy pracy z dziećmi w przedszkolu, Badania Oświatowe, nr 4, 1981.
15. R. Michalak, Metody wyzwalające aktywność dziecka, [w:] Sowińska, Misiorna, Michalak, Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań 2002.
16. Jaszczyszyn E., Szada – Borzyszkowska J. (red.), Edukacja dziecka – mity i fakty, Trans Humana, Białystok 2010.
17. J. Uszyńska – Jarmoc, O potrzebie budowania koncepcji uczenia się, jak się uczyć, [w:] L. Hurmo, D. Klus – Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.
18. E. Filipek, Z Wygotskim i Braunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011.
|
Zakres tematów: |
1. Podmiotowość dziecka w edukacji – warunki realizacji w praktyce edukacyjnej – analiza i projektowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych.
2. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie wczesnej edukacji:
- Istota i rodzaje kompetencji kluczowych.
- Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa teoretyczna nabywania kompetencji kluczowych.
3. Metody organizowania uczenia się dziecka w praktyce edukacyjnej:
- metoda inicjowania zabaw spontanicznych,
- metoda projektowania okazji edukacyjnych,
- metoda projektów,
4.Rodzaje uczenia się - porównywanie możliwego przebiegu i efektów uczenia się dzieci w zależności od rodzaju uczenia się.
5. Style działań edukacyjnych nauczyciela.
6. Metodyka rozwijania zdolności i mądrości na poziomie wczesnej edukacji. Analiza przykładów sytuacji edukacyjnych służących rozwijaniu mądrości dzieci.
7. Jak nauczyć dzieci myślenia? – umiejętności i strategie działań nauczyciela, które pozwolą skutecznie uczyć poprawnego myślenia.
8. Analiza i krytyczna interpretacja gotowych projektów edukacyjnych.
9. Projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową.
|