Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Resocjalizacja w środowisku otwartym 380-RN1-3RES
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007

Sawicki K., Nowak J. (2022) Youth at Risk and Delinquency - Understanding, Identifying, Acting, in: K. Sawicki, I. Dychawy - Rosner

(eds) , Youth Work Reader – Issues and Contexts, Toruń.

Sawicki, K. (2021), (2021) Positive Approach to Youth Studies: An Educational Perspective, "Culture and Education, No 4, 139-152

J. Copik, (2013) Rola dzielnicowego w profilaktyce i probacji w środowisku lokalnym, Resocjalizacja Polska, nr 5.

Merlo, Alida V., i in. (2016)The juvenile justice system: delinquency, processing, and the law. Eighth edition, Pearson

Stephan, Walter G., i W. Paul Vogt, (eds.) (2004). Education programs for improving intergroup relations: theory, research, and practice.

Teachers College Press.

Dünkel, Frieder (2015). European Research on Restorative Juvenile Justice Vol. 1, Research and Selection of the Most Effective Juvenile

Restorative Justice Practices in Europe: Snapshots from 28 EU Member States. International Juvenile Justice Observatory.

Sawicki, Krzysztof (2018). Diady, kliki, gangi: młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki

resocjalizacyjnej. Wydanie I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gemert, Frank van, i in., (eds) (2008). Street gangs, migration and ethnicity. Willan.

K.Sawicki(2017) , Migranci w Europie. Uwarunkowania i metody integracji–przykład Holandii. Pogranicze. Studia Społeczne. t.30

Bazemore, S. Gordon, i Mara Schiff. (2005)) Juvenile justice reform and restorative justice: building theory and policy from practice. Willan.

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej,

opiekuńczej, resocjalizacyjnej, kulturalnej i pomocowej (KP6_WK8) sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć

Student ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach,

procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zwłaszcza dotyczących profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym (KP6_WK9) Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć.

Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz

powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania

problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań e kontekście profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym (KP6_UW2).Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć

Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk

do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności resocjalizacyjnej (KP6_UK4), Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć

Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

pedagogicznych w środowisku otwartym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki (KP6_KO1) Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryteriów formalnych związanych z obecnością na zajęciach oraz testu końcowego (wielokrotnego wyboru).

Ocena końcowa jest wypadkową realizacji następujących zagadnień:

1. Aktywność podczas zajęć (do 25% oceny końcowej)

2. Wynik testu końcowego (75%)

Skala ocen:

51-60% - dst

61-70% - dst plus

71-80% - db

81-90 - db plus

91-100% - bdb

Zakres tematów:

1. Resocjalizacja w środowisku otwartym i jej specyfika

2. Resocjalizacja jako proces

3. Teorie występowania i rozwoju zachowań patologicznych.

4. Nieprzystosowanie społeczne.

5. Resocjalizacja w środowisku pozainstytucjonalnym – modele działania (kuratela sądowa, sprawiedliwość naprawcza, modele terapii w

środowisku, programy mentorskie, profilaktyka nieprzystosowania w placówkach edukacyjnych).

7. Profilaktyka społeczna a resocjalizacja.

Metody dydaktyczne:

Wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 12:00 - 13:30, sala A208 (cwi)
Krzysztof Sawicki 28/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)