Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język rosyjski - doskonalenie A 340-AR1-1AMODA
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura główna:

1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.

2. Henzel J., Szędzielorz E., Wymowa i intonacja rosyjska dla uczniów szkół średnich, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.

Literatura pomocnicza:

1. Одинцова И. В., Русский язык как иностранный. Звуки. Ритмика. Интонация: Учебное пособие, Издательство Флинта: Наука, Москва 2004.

2. Лебедева Ю. Г., Звуки, ударение, интонация. Учебное пособие, Издательство «Pусский язык», Москва 1975.

3. Антонова Д. Н., Фонетика и интонация, Издательство «Русский язык», Москва 1988.

4. Муханов И. Л., Интонация в практике русской диалогической речи, Издательство «Ойкумена», Москва 1995.

Efekty uczenia się:

Celem przedmiotu jest nauczanie języka rosyjskiego poprzez realizowanie sprawności językowej mówienia (przede wszystkim opanowaniem prawidłowej wymowy), rozumienia ze słuchu, czytania.

1. uświadomienie studentom i praktyczne wyćwiczenie różnic pomiędzy systemami fonologicznymi języka rosyjskiego i polskiego,

2. opanowanie praktyczne przez studentów systemu fonetycznego i prozodycznego języka rosyjskiego

a) wyćwiczenie zdolności rozróżniania i wymowy różnych fonemów języka rosyjskiego

b) wyćwiczenie poprawnej wymowy tych dźwięków

c) wyrobienie umiejętności praktycznego zastosowania reguł ortoepii (wymowy standardowej)

3. zapoznanie studentów z zasadami i technikami korekcji fonetycznej w trakcie procesu nauczania języka obcego

4. nauczenie praktycznego stosowania reguł ortoepii:

a)w celu poprawy wymowy studentów

b) w celu uzyskania większej poprawności ortograficznej u studentów (użycie akcentów graficznych i transkrypcji fonetycznej.

W efekcie student ma być przygotowany do podejmowania różnorodnych aktywności językowych (kontakty z cudzoziemcami, tłumaczenie, nauczanie języka rosyjskiego jako obcego, oglądanie telewizji, czytanie prasy i literatury, itd.). Student, który zaliczył przedmiot:

1. Potrafi czytać i wypowiadać się w języku rosyjskim z wykorzystaniem zasad fonetyki i ortofonii rosyjskiej (K_U08, K_U12, K_U14).

2. Zauważa i umie zastosować w praktyce zależność ortografii rosyjskiej od ortofonii (K_U08, K_U11, K_U14).

3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad ortoepii i fonetyki rosyjskiej, oraz korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (K_W02, K_U04).

4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (K_K02, K_K03, K_K10).

5. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (K_W13).

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe, a także zaliczenie ustne na ostatnich zajęciach, sprawdzające praktyczne użycie norm ortoepii i fonetyki rosyjskiej w tekście literackim. Podstawą zaliczenia ćwiczeń (zaliczenie w ocenie) jest:

a) obecność na zajęciach: dopuszczalne jest opuszczenie 1 zajęcia bez usprawiedliwienia, powyżej 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać (w przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach materiał z zajęć należy zaliczyć na konsultacjach),

b) oceny cząstkowe (np. za prace domowe, prawidłowe fonetycznie i

akcentuacyjnie czytanie, recytacje itp.),

c) końcowe zaliczenie - ustne: czytanie tekstu przygotowanego samodzielnie z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie zajęć.

Zakres tematów:

1.Ogólna charakterystyka rosyjskiego systemu fonologicznego. Podstawowe pojęcia ortoepii i fonetyki. Litery i głoski. Akcent w języku rosyjskim (jego rola sensotwórcza).

2. Zasady wymowy samogłosek i ich klasyfikacja. Samogłoski a, o, e w pozycji akcentowanej

3. Samogłoski a, o, e w pozycji i nieakcentowanej - wymowa. Zjawisko redukcji jakościowej i ilościowej.

4.Wymowa głosek e, o w wyrazach pochodzenia obcego. Wymowa głosek ы, и, у w pozycji akcentowanej i nieakcentowanej.

5. Ogólna charakterystyka i klasyfikacja spółgłosek. Wymowa spółgłosek zawsze miękkich (ч, щ).

6. Wymowa spółgłosek zawsze twardych, (ж, ш, ц).

7. Wymowa rosyjskiego л epentetycznego.

8. Wymowa spółgłosek miękkich i twardych. Procesy fonetyczne w obrębie spółgłosek – asymilacja pod względem dźwięczności, bezdźwięczności i miękkości. Zasady asymilacji spółgłosek w sąsiedztwie dźwięków sonornych.

9.Wymowa połączeń spółgłoskowych (m.in. чн, чт, гк, гч, тз, дз, дж, тж, тш, дш, тч, дч, тс, дс, зж, жж, стск, стл, здн, вств, рдц, лнц, itp.) i samogłoskowo-spółgłoskowych na styku wyrazów np. (с их сыном).

10. Ogólna charakterystyka intonacji rosyjskiej. Intonacja zdania oznajmującego, pytającego i wykrzyknikowego.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja nowego materiału, ćwiczenia z jego zastosowaniem. ćwiczenia wymowy, ćwiczenia z transkrypcji fonetycznej, konsultacje, element e-learningu (ćwiczenia fonetyczne dostępne w sieci)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala 1D
Agnieszka Baczewska-Murdzek 13/ szczegóły
2 każda środa, 16:45 - 18:15, sala 1D
Weronika Biegluk-Leś 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Instytutu Neofilologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)