Literatura: |
Literatura główna:
1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.
2. Henzel J., Szędzielorz E., Wymowa i intonacja rosyjska dla uczniów szkół średnich, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.
Literatura pomocnicza:
1. Одинцова И. В., Русский язык как иностранный. Звуки. Ритмика. Интонация: Учебное пособие, Издательство Флинта: Наука, Москва 2004.
2. Лебедева Ю. Г., Звуки, ударение, интонация. Учебное пособие, Издательство «Pусский язык», Москва 1975.
3. Антонова Д. Н., Фонетика и интонация, Издательство «Русский язык», Москва 1988.
4. Муханов И. Л., Интонация в практике русской диалогической речи, Издательство «Ойкумена», Москва 1995.
|
Efekty uczenia się: |
Celem przedmiotu jest nauczanie języka rosyjskiego poprzez realizowanie sprawności językowej mówienia (przede wszystkim opanowaniem prawidłowej wymowy), rozumienia ze słuchu, czytania.
1. uświadomienie studentom i praktyczne wyćwiczenie różnic pomiędzy systemami fonologicznymi języka rosyjskiego i polskiego,
2. opanowanie praktyczne przez studentów systemu fonetycznego i prozodycznego języka rosyjskiego
a) wyćwiczenie zdolności rozróżniania i wymowy różnych fonemów języka rosyjskiego
b) wyćwiczenie poprawnej wymowy tych dźwięków
c) wyrobienie umiejętności praktycznego zastosowania reguł ortoepii (wymowy standardowej)
3. zapoznanie studentów z zasadami i technikami korekcji fonetycznej w trakcie procesu nauczania języka obcego
4. nauczenie praktycznego stosowania reguł ortoepii:
a)w celu poprawy wymowy studentów
b) w celu uzyskania większej poprawności ortograficznej u studentów (użycie akcentów graficznych i transkrypcji fonetycznej.
W efekcie student ma być przygotowany do podejmowania różnorodnych aktywności językowych (kontakty z cudzoziemcami, tłumaczenie, nauczanie języka rosyjskiego jako obcego, oglądanie telewizji, czytanie prasy i literatury, itd.). Student, który zaliczył przedmiot:
1. Potrafi czytać i wypowiadać się w języku rosyjskim z wykorzystaniem zasad fonetyki i ortofonii rosyjskiej (K_U08, K_U12, K_U14).
2. Zauważa i umie zastosować w praktyce zależność ortografii rosyjskiej od ortofonii (K_U08, K_U11, K_U14).
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad ortoepii i fonetyki rosyjskiej, oraz korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (K_W02, K_U04).
4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (K_K02, K_K03, K_K10).
5. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (K_W13).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe, a także zaliczenie ustne na ostatnich zajęciach, sprawdzające praktyczne użycie norm ortoepii i fonetyki rosyjskiej w tekście literackim. Podstawą zaliczenia ćwiczeń (zaliczenie w ocenie) jest:
a) obecność na zajęciach: dopuszczalne jest opuszczenie 1 zajęcia bez usprawiedliwienia, powyżej 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać (w przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach materiał z zajęć należy zaliczyć na konsultacjach),
b) oceny cząstkowe (np. za prace domowe, prawidłowe fonetycznie i
akcentuacyjnie czytanie, recytacje itp.),
c) końcowe zaliczenie - ustne: czytanie tekstu przygotowanego samodzielnie z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie zajęć.
|
Zakres tematów: |
1.Ogólna charakterystyka rosyjskiego systemu fonologicznego. Podstawowe pojęcia ortoepii i fonetyki. Litery i głoski. Akcent w języku rosyjskim (jego rola sensotwórcza).
2. Zasady wymowy samogłosek i ich klasyfikacja. Samogłoski a, o, e w pozycji akcentowanej
3. Samogłoski a, o, e w pozycji i nieakcentowanej - wymowa. Zjawisko redukcji jakościowej i ilościowej.
4.Wymowa głosek e, o w wyrazach pochodzenia obcego. Wymowa głosek ы, и, у w pozycji akcentowanej i nieakcentowanej.
5. Ogólna charakterystyka i klasyfikacja spółgłosek. Wymowa spółgłosek zawsze miękkich (ч, щ).
6. Wymowa spółgłosek zawsze twardych, (ж, ш, ц).
7. Wymowa rosyjskiego л epentetycznego.
8. Wymowa spółgłosek miękkich i twardych. Procesy fonetyczne w obrębie spółgłosek – asymilacja pod względem dźwięczności, bezdźwięczności i miękkości. Zasady asymilacji spółgłosek w sąsiedztwie dźwięków sonornych.
9.Wymowa połączeń spółgłoskowych (m.in. чн, чт, гк, гч, тз, дз, дж, тж, тш, дш, тч, дч, тс, дс, зж, жж, стск, стл, здн, вств, рдц, лнц, itp.) i samogłoskowo-spółgłoskowych na styku wyrazów np. (с их сыном).
10. Ogólna charakterystyka intonacji rosyjskiej. Intonacja zdania oznajmującego, pytającego i wykrzyknikowego.
|