Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uczenie się i nauczanie języków 340-AS1-2UNJ
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15).

Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. (Chapters 3, 4, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22).

Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (Rozdział 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14)

Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. (Strony 83 – 105).

Suzanne Lischer, Netkey Safi & Cheryl Dickson “Remote learning and students’ mental health during the Covid-19 pandemic: A mixed-method enquiry”; an article published in Prospects on 5th January 2021. https://link.springer.com/article/10.1007/s11125-020-09530-w

http://iteslj.org/Articles/Lee-InternetActivities.html

Kuang-wu Lee, IV. 2000. "Energizing the ESL/EFL Classroom through Internet Activities". The Internet TESL Journal, Vol. VI, No. 4, April 2000

https://www.cambridgeenglish.org/blog/12-tips-for-teaching-an-online-english-class/

https://www.youtube.com/watch?v=C7vxAn0w7YA

http://www.topmarks.co.uk/interactive.aspx

http://www.whiteboardblog.co.uk/2009/07/20-interactive-whiteboard-resources-for-teachers/

http://www.teachhub.com/free-interactive-whiteboard-resources

http://teacher.scholastic.com/whiteboards/languagearts.htm

Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM.

Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan.

Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education.

Metody i kryteria oceniania:

Zasady ogólne:

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności (dotyczy wyłącznie nieobecności nieusprawiedliwionych) następuje redukcja punktów (minus 1 pkt. za każdą nadprogramową nieobecność).

Zwolnienia lekarskie uwzględniane są wyłącznie w okresie dwóch tygodni od nieobecności na zajęciach. Tematykę z opuszczonych z powodu choroby zajęć można omówić po wcześniejszym ustaleniu mailowym spotkania z wykładowcą.

Szczegółowe warunki zaliczenia:

Semestr zimowy - można uzyskać 20 pkt.

- 10 pkt. za indywidualne (ew. w parach) poprowadzenie zadanie typu mikronauczanie dotyczące nauczania nowych treści w kontekście językowo-sytuacyjnym z wykorzystaniem samodzielnie opracowanych pomocy dydaktycznych - szczegóły w materiałach do kursu

- 10 pkt. za projekt grupowy - dwa scenariusze lekcji - szczegóły w materiałach do kursu

Semestr letni – można uzyskać 20 pkt.

- 10 pkt. za indywidualne prezentacje zestawu 2 - 3 kreatywnych ćwiczeń językowych - szczegóły w materiałach do kursu

- 10 pkt. za projekt grupowy - mikronauczanie, lekcja integrująca sprawności językowe - szczegóły w materiałach do kursu

Wszystkie prezentacje odbywają się w ramach zajęć. Liczba uzyskanych punktów z prezentacji nie podlega poprawie (nie dotyczy to projektów niezaliczonych). W przypadku prezentacji poza zajęciami lub po wyznaczonym terminie maksymalna pula punktów zostaje zredukowana z 10 do 8.

Materiały do kursu, które będą używane w trakcie zajęć zostaną udostępnione do pobrania/skserowania na początku kursu, np. przesłane przez USOS.

Najbardziej aktywne i zaangażowane osoby mogą w każdym semestrze dodatkowo uzyskać maksymalnie 2 punkty za systematyczną pracę, aktywność na zajęciach i stosunek do przedmiotu (na podstawie indywidualnej decyzji prowadzącego).

Przeliczenie punktów na oceny (obowiązuje w obu semestrach):

20 – 18 bardzo dobry (5)

17 – 15 – dobry (4)

14 – 11 – dostateczny (3)

10 – niedostateczny (2)

Kurs kończy się egzaminem pisemnym w semestrze letnim.

Zakres tematów:

Tematy na rok 2023/24

1. Learning and teaching a foreign language. Why people learn languages and what it means to know a foreign language. Individual differences among the participants of the learning and teaching process and their impact upon language learning. Teaching different age groups.

2.Teaching aids in presenting and teaching new language in situational and linguistic context. Modern technology and various teaching aids in a foreign language classroom. Teaching and learning in the classroom versus on-line.

3. Different models of foreign language lessons. Designing 3P model lessons. Choosing and sequencing material within a single lesson and a sequence of lessons. Alternatives to 3P model.

4. CLT and developing communicative competence. Task-based learning.

5. Receptive skills. Qualities of spoken and written language. Processes involved in information comprehension. Learning and teaching receptive skills and subskills. Evaluation of techniques used to develop receptive skills.

6. Productive skills. Learning and teaching productive skills and subskills. Copying with difficulties in producing spoken and written output.

7. Product and process-oriented writing. Developing fluency and accuracy in writing. Techniques to develop writing skills. Evaluation of techniques used to develop writing.

8. Speaking – its subskills, techniques and qualities of a successful FL speaker. Techniques to develop speaking skills. Evaluation of techniques used to develop speaking.

9. Integrating language skills in the process of FL learning and teaching. Structuring integrated-skills lessons and series of lessons. Selecting materials, techniques and specifying educational aims. Integrated-skills lessons observation and evaluation.

10. Autonomy in the process of FL learning and teaching.

Metody dydaktyczne:

Dyskusje, praca w parach, grupach, analiza tekstów, prezentacje i projekty, mikronauczanie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 8
Ewa Lewicka-Mroczek 23/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, sala 25
Aneta Szklanko-Dondziło 24/ szczegóły
3 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala 8
Ewa Lewicka-Mroczek 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Instytutu Neofilologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)