Literatura: |
Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000.
Cohen L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenie do nauczania, 1999.
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2008.
Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012.
Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, Warszawa 2004.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
Potyrała K., iEdukacja. Synergia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja – antynomie – konteksty, Kraków 2017.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
Student posiada wiedzę z zakresu współczesnych i klasycznych teorii dotyczących procesu uczenia się i nauczania, różnorodnych uwarunkowań tych procesów oraz ich wartości aplikacyjnych - KP7_WG2 (weryfikacja: test końcowy).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - KP7_KR1 (weryfikacja: samoocena, konwersacja podczas wykładu).
|
Zakres tematów: |
1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna.
2. Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Paradygmat konstruktywistyczny w planowaniu procesu kształcenia.
3. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Modele szkoły.
4. Analiza procesu kształcenia: cele kształcenia i ich operacjonalizacja, treści i zasady kształcenia, metody kształcenia.
5. Pedagogiczne koncepcje zapobiegania niepowodzeniom szkolnym.
6. Nowoczesne technologie cyfrowe w procesie kształcenia.
|