Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kanon literacki - lektura krytyczna 340-PN2-1KL
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Cz. 1: oświecenie i romantyzm (D. Zawadzka)

- I. Krasicki, bajki z motywem ptaków, Ptaszki w klatce i in.

- J. Abramowska, „Bajki i przypowieści” Krasickiego, czyli krytyka sztuki sądzenia, „Pamiętnik Literacki” 1972, z. 1 https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1972-t63-n1/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1972-t63-n1-s3-47/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1972-t63-n1-s3-47.pdf

- I. Krasicki, Żona modna

- F. Karpiński, Do Justyny, Bóg się rodzi

- A. Mickiewicz, Świtezianka

- M. Piwińska, „Ballady i romanse”. „Teksty Drugie” 1995 z. 6 https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1995-t-n6_(36)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1995-t-n6_(36)-s32-43/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1995-t-n6_(36)-s32-43.pdf

- A. Mickiewicz, Dziady cz. II,

- M. Kuziak, O „Dziadach”, w: tegoż, Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza, Słupsk 2006, s. 277-288.

-J. B. Bednarek, Co jest ludzkie. „Frankenstein” Mary Shelley, w: P. Czapliński, J. B. Bednarek, D. Gostyński, Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, Poznań 2017.

- A. Mickiewicz, Dziady, cz. III

- J. Skuczyński, „Dziady” część III, w: : Dramat polski. Interpretacje, red. J. Ciechowicz, Z. Majchrowski, wstęp D. Ratajczakowa, Gdańsk 2001

- L. Edelman, Przyszłość to dziecinne mrzonki, przeł. T. Sikora, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Poznań 2012.

- J. Słowacki, Balladyna

- M. Janion, Bogini Wolności. (Dlaczego rewolucja jest kobietą), w: tejże, Kobiety i duch inności, Warszawa 2006.

- J. Kuciel-Frydryszak, Chłopki. Opowieść o naszych babkach. Warszawa 2023 (dowolny rozdział).

- W. Szturc, „Balladyna”. w: Dramat polski. Interpretacje, red. J. Ciechowicz, Z. Majchrowski, wstęp D. Ratajczakowa, Gdańsk 2001 (dla chętnych).

- A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (zwł. księga VIII)

- M. Zielińska, Pogoda w czasach romantyków, Warszawa 2017 (tu przedmowa oraz z antologii zapisy nt. 1811 roku) https://ibl.waw.pl/pogodasrodekdruk.pdf

- M. Piwińska, Mickiewicza jazdy gwiazd, w: tejże, Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza, Gdańsk 2003.

- A. Mickiewicz, Śmierć pułkownika, Reduta Ordona,

- J. Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny, Testament mój,

- C. K. Norwid, Fortepian Szopena, Bema pamięci żałobny rapsod

- M. Stanisz, Liryka romantyczna w Polsce (wykład online) https://www.google.com/search?q=liryka+romantyczna&oq=liryka+romantyczna&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCQgAEEUYORiABNIBCTc1ODdqMGoxNagCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&ip=1&vld=cid:6812f550,vid:fCF4rVl1Zfk,st:0

- K. Trybuś, O podmiocie pamięci w „Vade-mecum” Cypriana Norwida, w: Przygody romantycznego „Ja”. Idee-strategie twórcze-rezonanse, red. M. Berkan-Jabłońska, B. Stelmaszczyk, Poznań 2012, s. 149-163

Efekty uczenia się:

KA7_WG14, KA7_WG17, KA7_WG18, KA7_UW13, KA7_K04

Metody i kryteria oceniania:

Kryterium oceny: wkład pracy studenta przekładający się na aktywność na ćwiczeniach, projekty indywidualne

Zaliczenie przedmiotu: na ocenę, projekt lekcji z każdej części (np. oświecenia i romantyzmu itd), propozycja wykorzystania treści obwiązujących w szkole z uwzględnieniem poziomu nauczania, aktywności ucznia i literatury przedmiotu omawianej na ćwiczeniach.

Zakres tematów:

Program część I semestr zimowy (oświecenie i romantyzm - D. Zawadzka)

1. Bajki nowoczesne – na przykładzie motywu ptaków.

2. Gatunki programowe oświecenia i romantyzmu: satyra, sielanka i ballada. Nowoczesność, natura, emocje i uczucia (Żona modna, Do Justyny, Świtezianka

3 . Jednostka i wspólnota. Obcy (Dziady, cz. II)

4. Ojczyzna. Dzieci. Przyszłość (mesjanizm) (Dziady, cz. III)

5. W chacie i na zamku. Marzenie o byciu kimś innym (Balladyna)

6. Astronomia, kosmos, pogoda (Pan Tadeusz)

7. Liryka romantyczna (Śmierć pułkownika, Reduta Ordona, Testament mój, W pamiętniku Zofii Bobrówny, Fortepian Szopena

Metody dydaktyczne:

Konwersacja, praca w grupie, praca z tekstem, pokaz multimedialny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 8:00 - 9:30, sala 91
każda środa, 11:30 - 13:00, sala 158
Mariusz Leś, Barbara Czarnecka, Iwona Rusek, Danuta Zawadzka 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Filologicznego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)