Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium doktoranckie 260-SDJ3-2SEM1
Seminarium (SEM) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1) Anusiewicz J., Konstrukcje analityczne we współczesnym języku polskim, Wrocław 1978.

2) Chlebda W., Elementy frazematyki: wprowadzenie do frazeologii nadawcy, Łask 2003.

3) Dziamska-Lenart G., O tematycznych słownikach frazeologicznych języka polskiego, [w:] Kształtowanie się wzorów i wzorców językowych, red. A. Piotrowicz, K. Skibski, M. Szczyszek, Poznań 2009, s. 188–197.

4) Jędrzejko E. (red.), Słownik polskich zwrotów werbo-nominalnych: zeszyt próbny, Warszawa 1998.

5) Lewicki A. M., Wprowadzenie do frazeologii syntaktycznej: teoria zwrotu frazeologicznego, Katowice 1976.

6) Matusek B., Rozwój kompetencji językowych dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 8/ 2013, s. 25-30.

7) Müldner-Nieckowski P., Frazeologia poszerzona. Studium leksykograficzne, Warszawa 2007.

8) Targońska J., Kompetencja kolokacyjna – niedostatecznie rozpoznany komponent kompetencji leksykalnej, https://www.researchgate.net/publication/340414710_KOMPETENCJA_KOLOKACYJNA_-NIEDOSTATECZNIE_ROZPOZNANY_KOMPONENT_KOMPETENCJI_LEKSYKALNEJ.

9) Wieczór E., Proces nabywania przez dzieci kompetencji językowych i komunikacyjnych, „Studia Dydaktyczne” 26/2014, s. 341-359.

10) Żmigrodzki P., Właściwości składniowe analitycznych konstrukcji werbo-

-nominalnych w języku polskim, Katowice 2000.

Efekty uczenia się:

SD_WG02, SD_WG04, SD_UW01, SD_UW02, SD_UW03, SD_UK03,

SD_UK04, SD_KK01, SD_KK02, SD_KK03, SD_KO01

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na podstawie aktywności w czasie seminarium oraz przedłożonych do oceny fragmentów pracy i projektów badawczych

Zakres tematów:

1. Łączliwość wyrazowa w perspektywie najnowszych badań językoznawczych w Polsce i za granicą.

2. Kolokacja jako obiekt badań leksykograficznych. Implikacje dydaktyczne.

3. Kolokatywność w ujęciu korpusowym.

4. Badanie kolokacji z wybranych pól semantycznych.

5. Funkcje kolokacji w dyskursie edukacyjnym.

6. Wybrane kolokacje czasownikowe w języku dzieci. Projektowanie nadania pilotażowego.

7-8. Kolokacje w kształceniu językowym w aspekcie receptywnym i produktywnym.

9. Badanie kompetencji kolokacyjnej w wybranych grupach wiekowych.

10. Ocena sprawności w zakresie posługiwania się kolokacjami.

Metody dydaktyczne:

konsultacje, prezentacje studentów, dyskusje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agata Rozumko 1/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)