Elektronika 390-FG1-3ELE
Laboratorium (LAB)
Rok akademicki 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura zalecana: 1. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki w czytelni Wydziału Fizyki UwB 2. Rusek M., Pasierbiński J., Elementy i układy elektroniczne w pytaniach i odpowiedziach, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2009; 3.Watson J., Elektronika, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności , Warszawa 1999; Literatura dodatkowa: 4.Marciniak W. , Przyrządy półprzewodnikowe i układy scalone, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1984; 5.Nadachowski M., Kulka Z., Analogowe układy scalone, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności , Warszawa 1983; 6.Pieńkos J., Turczyński J., Układy scalone TTL w systemach cyfrowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności , Warszawa 1986; 7.Horowitz P., Hill W. – Sztuka elektroniki , tom 1 i 2., Wydawnictwo Komunikacji i Łączności , Warszawa 1997; |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. rozumie fundamentalne znaczenie fizyki dla rozwoju technologicznego, gospodarczego i cywilizacyjnego (K_W01; X1A_W01); 2. zna budowę i rozumie fizyczne podstawy działania wybranych podzespołów elektroniki analogowej i cyfrowej K_W27; X1A_W01; X1A_W05); 3. zna budowę wybranych elektronicznych przyrządów pomiarowych i rozumie zasady ich działania (K_W28; X1A_W01; X1A_W05); 4. zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratoriach fizycznych (K_W29; X1A_W06); 5. umie planować i wykonywać proste doświadczenia z zakresu elektroniki, krytycznie analizować ich wyniki oraz je prezentować (K_U26; X1A_U03); 6. umie ze zrozumieniem i krytycznie korzystać z zasobów literatury oraz zasobów Internetu w odniesieniu do zagadnień elektroniki (K_U27; X1A_U07); 7. potrafi pracować w zespole przyjmując w nim różne role, w tym w szczególności rolę kierowniczą, potrafi przyjąć odpowiedzialność za realizowane zadanie zespołowe (K_K02; X1A_K02; X1A_K03); 8. potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach internetu, także w językach obcych (K_K05; X1A_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przeprowadzenie doświadczenia, rozmowa dot. wykonywanego ćwiczenia przed przystąpieniem do pracy, omawianie otrzymanych wyników. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest wykonanie wszystkich ćwiczeń i ich zaliczenie. Student, legitymujący się usprawiedliwioną nieobecnością, ma prawo odrobić zaległe ćwiczenie w uzgodnionym z prowadzącym terminie. Nieobecność na 50% zajęć laboratoryjnych uniemożliwia otrzymanie zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych. Warunkiem przystąpienia do kolejnego doświadczenia jest oddanie sprawozdania z poprzednio wykonanego doświadczenia. Formy pomiaru/oceny pracy studenta: • zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. Aby zaliczyć ćwiczenie należy przedstawić poprawnie sporządzone sprawozdanie z przeprowadzonego ćwiczenia oraz odpowiedzieć na 2 lub 3 pytania z listy (zależnie od ćwiczenia) wskazane przez prowadzącego. Pytania na zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki: Ćwiczenie 1 1. Co się zmieni po wysterowaniu filtru np. dolnoprzepustowego sygnałem sinusoidalnie zmiennym o zadanej amplitudzie i częstotliwości, dlaczego takie zmiany? Wyjaśnij. 2. Co się zmieni po wysterowaniu filtru np. dolnoprzepustowego sygnałem prostokątnym o zadanej amplitudzie i częstotliwości, dlaczego takie zmiany? Wyjaśnij. 3. Narysuj charakterystykę amplitudowa filtru dolnoprzepustowego i wyjaśnij, dlaczego tak się zmienia. 4. Narysuj charakterystykę fazową filtru dolnoprzepustowego i wyjaśnij, dlaczego tak się zmienia. 5. Jak wpływa wartość stałej czasowej na przebieg prostokątny filtru dolnoprzepustowego, górnoprzepustowego. Wyjaśnij. Ćwiczenie 2 1. Porównaj wartość wzmocnienia napięciowego układu wzmacniacza OE i OC. Wyjaśnij przyczyny takich wartości. 2. Porównaj wartość wzmocnienia prądowego układu wzmacniacza OE i OC. Wyjaśnij przyczyny takich wartości. 3. Co to jest punk pracy tranzystora i jak go ustawiamy? 4. Wyjaśnij, dlaczego w zaproponowanym w ćwiczeniu układzie pomiarowym wartość rezystancji wejściowej tranzystora jest równa wartości opornika RB. 5. Który z mierzonych układów wzmacniaczy OE i OC jest lepszy w konwencjonalnych zastosowaniach i dlaczego? Ćwiczenie 3-4 1. Omów otrzymane wartości wzmocnienia napięciowego dla WO w układzie wzmacniacza odwracającego. Wyjaśnij przyczyny rozbieżności w pomiarze wzmacniacza rzeczywistego i idealnego. 2. Omów otrzymane wartości wzmocnienia napięciowego dla WO w układzie wzmacniacza nieodwracającego. Wyjaśnij przyczyny rozbieżności w pomiarze wzmacniacza rzeczywistego i idealnego. 3. Omów otrzymane wartości wzmocnienia napięciowego dla WO w układzie wzmacniacza sumującego i różnicowego. Wyjaśnij przyczyny rozbieżności w pomiarze wzmacniacza rzeczywistego i idealnego. 4. Który z oporników w układzie do pomiaru napięcia niezrównoważenia i prądów polaryzujących „lepiej” kompensuje istnienie napięci niezrównoważenia? Wyjaśnij dlaczego. 5. Dlaczego wartości Uo min i Uomax komparatora bez histerezy użytego w ćwiczeniu mają wartości rzędu ±11V? 6. Udowodnij, że w komparatorze z histerezą wartość histerezy powinna wynosić ok 4V. 7. Jak wartość opornika w obwodzie ujemnego sprzężenia zwrotnego generatora astabilnego wpływa na wartość częstotliwości generowanego sygnału, dlaczego? 8. Omów charakterystykę amplitudowa aktywnego filtru pasmowo przepustowego; porównaj otrzymane wyniki doświadczalne z teoretycznymi. Ćwiczenie 5 1. Jak zbudowany jest zasilacz stabilizowany o działaniu ciągłym? Jak zmienia się napięcie stałe i napięcie tętnień w charakterystycznych punktach pomiarowych? 2. Jak zmienia się wartość napięcia stałego i napięcia tętnień mierzona za filtrem o stałej wartości przy zmianie prostownika z jednopołówkowego na dwupołówkowy? Wyjaśnij (narysuj). 3. Jak zmienia się wartość napięcia stałego i napięcia tętnień mierzona za filtrami o różnych wartościach, ale z użyciem prostownika jednopołówkowego? Wyjaśnij (narysuj). 4. Objaśnij, jakie parametry możemy odczytać z charakterystyki obciążeniowej dwóch zmierzonych zasilaczy stabilizowanych o działaniu ciągłym. Który z nich jest „lepszy” i dlaczego? 5. Dlaczego zmiana rezystora z 2,5kΩ na 4,7kΩ w dzielniku napięcia wyjściowego stabilizatora kompensacyjnego zasilacza o działaniu ciągłym powoduje zmianę napięcia wyjściowego? Wyjaśnij (najlepiej rachunkowo). 6. Dlaczego, aby popłynął prąd I=8mA w diodzie LED należy przyłożyć napięcie ok 1,75V, a diodzie uniwersalnej ok 0,7V? Wyjaśnij zjawisko. 7. Dlaczego, aby popłynął prąd I=8mA w diodzie Schottky’ego należy przyłożyć napięcie ok 0,3V, a diodzie uniwersalnej ok 0,7V? Wyjaśnij zjawisko. 8. Wyjaśnij, dlaczego w diodzie Zenera obserwowany gwałtowny wzrost prądu rewersyjnego nie niszczy diody? Ćwiczenie 7 1. Jak działa przetwornik c/a z siecią rezystorów o wartościach ważonych użyty w ćwiczeniu? Czemu jest równe napięcie wyjściowe? 2. Jak działa przetwornik a/c wykorzystujący metodę kompensacji wagowej użyty w ćwiczeniu? 3. Wyjaśnij otrzymane wyniki dla przetwornika c/a: wpływ znaku, wartości napięcia referencyjnego (przetwarzania) oraz wartości przetwarzanej liczby na wartość błędu bezwzględnego i względnego. 4. Wyjaśnij otrzymane wyniki dla przetwornika a/c: wpływ znaku, wartości napięcia referencyjnego (przetwarzania) oraz wartości przetwarzanej liczby na wartość błędu bezwzględnego i względnego. |
Zakres tematów: |
LABORATORIUM 1.Zapoznanie się z budową i używaniem oscyloskopu wielokanałowego. 2.Badanie filtrów biernych zbudowanych na elementach RC. 3.Wyznaczanie podstawowych parametrów wzmacniaczy tranzystorowych (OE, OC). 4.Badanie wzmacniacza operacyjnego w różnych układach pracy, wyznaczanie parametrów. Analiza pracy komparatorów (z histerezą i bez) oraz generatora astabilnego. 5.Analiza pracy układów zasilających zbudowanych w oparciu o różne elementy (np. prostownik jednopołówkowy lub dwupołówkowy, itd). Pomiar charakterystyk obciążeniowych układów zasilających. Charakterystyki prądowo-napięciowe 4 diod: zwykłej, Zenera, LED i Schottky. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda: ćwiczeniowo - praktyczna (wykonanie doświadczeń ilustrujących treści teoretyczne przekazywane na wykładzie). Zapoznanie studentów z zasadą działania wybranych układów elektronicznych oraz sposobami prowadzenia pomiarów parametrów elektronicznych wraz z oceną niepewności pomiarowej. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Krystyna Perzyńska | 4/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.