Literatura: |
Literatura podstawowa:
1) Auleytner J., Polska polityka społeczna. Kreowanie ładu społecznego, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2005.
2) Polityka gospodarcza, pod red. B. Winiarskiego. PWN, Warszawa 2008.
3) Kowalak T., Polityka społeczna. Wybrane zagadnienia, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok 2000.
4) A. F. Bocian, Polityka gospodarcza: Wybrane elementy, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2002.
Literatura dodatkowa:
1) Polityka gospodarcza: teoria i realia, red. nauk. J. Stacewicz, SGH, Warszawa 2008
2) Orczyk J., Polityka społeczna. Uwarunkowania i cele, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Poznań 2008.
3). N. Acocella, Zasady polityki gospodarczej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002
4) Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
5) J. Osiński, Kapitalizm a sprawiedliwość społeczna, Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2016.
6) Stiglitz J., Rosengard J. K., Economics of the Public sector, fourth edition, New York, London 2015, online https://amseif.ir/wp-content/uploads/2021/11/Economics_of_the_Public_Sector_Joseph_E.pdf
|
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
- interpretować zależności między podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, również w kontekście realizowanej specjalności w obszarze realizowanej polityki społeczno-gospodarczej Litwy, Polski i innych krajów UE (KP6_UW1);
Weryfikacja efektu jest dokonywana podczas dyskusji, debat, komentarzy i odpowiedzi oraz przedstawienie prezentacji podczas ćwiczeń;
- dokonywać obserwacji i logicznie rozumować oraz interpretować zjawiska gospodarcze, również w kontekście realizowanej specjalności w obszarze realizowanej polityki społeczno-gospodarczej Litwy, Polski i innych krajów UE (KP6_UW2);
Weryfikacja efektu jest dokonywana podczas dyskusji, debat, komentarzy i odpowiedzi oraz przedstawienie prezentacji podczas ćwiczeń;
- planować i organizować pracę własną i w zespole w obszarach szeroko rozumianej polityki społeczno-gospodarczej (KP6_UO5);
Weryfikacja efektu jest dokonywana podczas dyskusji, debat, komentarzy i odpowiedzi oraz przedstawienie prezentacji podczas ćwiczeń.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
- pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, wykazania odpowiedzialności za pracę własną i innych w obszarach szeroko rozumianej polityki społeczno-gospodarczej (KP6_KR1)
Weryfikacja efektu jest dokonywana podczas dyskusji, debat, komentarzy i odpowiedzi oraz przedstawienie prezentacji podczas ćwiczeń;
|
Zakres tematów: |
1. Pojęcie polityki społecznej i gospodarczaj oraz związki z innymi naukami.
2. Debata nad genezą polityki społecznej. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne (międzynarodowe) polityki gospodarczej .
3. Dyskusja o modelach polityki społecznej i uwarunkowaniach systemowych polityki gospodarczej.
4. Omówienie roli państwa w gospodarce. Dyskusja nad tematem o niesprawnościach rynku i miernikach rozwoju społecznego i zróżnicowania społecznego.
5. Panel dyskusyjny o celach i narzędziach polityki gospodarczej oraz polityce demograficznej.
6. Debata i polityka pieniężnej i rola banku centralnego w prowadzeniu polityki gospodarczej.
7. Omówienie zagadnienia polityki fiskalno-budżetowej i polityki prorodzinnej.
8. Dyskusja o deficycie i długu publicznym we współczesnej gospodarce oraz ubezpieczeniach społecznych.
9. Debata nad polityką cenowo-dochodową w Polsce i na Litwie: wymiar społeczny i gospodarczy.
10. Omówienie zagadnienia polityki antyinflacyjnej.
11. Dyskusja na temat polityki rynku pracy oraz wykluczenia społecznego.
12. Panel dyskusyjny o polityce na rzecz zatrudnienia – wymiar społeczny i gospodarczy.
13. Wymiana myśli na temat ogólnej polityki strukturalnej i jako przykład polityki edukacyjnej.
14. Dyskusja o pomoc publicznej (sektorowa, horyzontalna, regionalna) oraz patologiach społecznych i możliwościach przeciwdziałania.
15. Debata o wybranych polityk sektorowych - aspekt społeczny i gospodarczy.
|