Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening umiejętności komunikowania się 380-DS5-1XIAG
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk 2002

Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998.

Fisher. R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1990

Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wrocław 2004.

Hogan K., Sztuka porozumienia Twoją drogą na szczyty, Warszawa 2001.

Hiam A., Pokonywanie przeszkód. Przypowieść o tym jak poskromić smoka konfliktu, Gliwice 2002.

Żurek E., Sztuka wystąpień, Warszawa 2004.

Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2003.

Birkenbihl V.F., Komunikacja werbalna, Wrocław 1997

Walker W., Przygoda z komunikacją, Gdańsk 2001

Walther G. R., Mówisz, masz, Gdańsk 2007

Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2003

Literatura uzupełniająca:

Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1986

Tannen D., Ty nic nie rozumiesz, Warszawa 1994

Wills–Brandon C., Jak mówić nie i budować udane związki, Gdańsk 2003

Evans P., Toksyczne słowa, Warszawa 1992

Bowkett S., Wyobraź sobie, że - ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie, Warszawa 2000

Rebel G., Naturalna mowa ciała, Wrocław 1999

Kulawik A., Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej, Kraków 2005

Book S., Podręcznik dla aktorów. Technika Improwizacji dla profesjonalnych aktorów filmowych, teatralnych i telewizyjnych, Warszawa 2007.

Żurek E. , Sztuka wystąpień, Warszawa 2003

Rebel G., Naturalna mowa ciała, Wrocław 1998

Efekty uczenia się:

KA7_WG1 Absolwent zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi zastosować tę wiedzę do analizy i interpretacji osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia.

Sposób weryfikacji efektu: Weryfikacja efektów uczenia się na drodze realizacji zadań w trakcie zajęć.

KA7_WK4 Absolwent zna i rozumie różnorodne procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia, plusy i minusy.

Sposób weryfikacji efektu: Weryfikacja efektów uczenia się na drodze realizacji zadań w trakcie zajęć.

KA7_WK5 Absolwent zna i rozumie funkcjonowanie i dysfunkcje aparatu mowy, zmysłu słuchu i wzroku oraz prawidłowe nawyki posługiwania się nimi.

Sposób weryfikacji efektu: Weryfikacja efektów uczenia się na drodze realizacji zadań w trakcie zajęć.

KA7_UK2 Absolwent potrafi poprawnie komunikować się w języku polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów.

Sposób weryfikacji efektu: Weryfikacja efektów uczenia się na drodze realizacji zadań w trakcie zajęć.

KA7_UK4 Absolwent jest przygotowany do efektywnej pracy w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi mającymi doświadczenie migracyjne, w tym z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne.

Sposób weryfikacji efektu: Weryfikacja efektów uczenia się na drodze realizacji zadań w trakcie zajęć.

KA7_UO2 Absolwent posiada umiejętność wspierania rozwoju kompetencji kluczowych dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów.

Sposób weryfikacji efektu: Weryfikacja efektów uczenia się na drodze realizacji zadań w trakcie zajęć.

KA7_KO2 Absolwent posiada umiejętność nawiązywania skutecznej komunikacji z osobami wywodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi.

Sposób weryfikacji efektu: Weryfikacja efektów uczenia się na drodze realizacji zadań w trakcie zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie ocen poszczególnych zadań w czasie trwania ćwiczeń-zaliczanie ciągłe.

Zakres tematów:

Komunikacja werbalna:

- prozodia (intonacja, pauzowanie, akcentacja)

- dynamika, rytm, melodyka, agogika, barwa, artykulacja

- tematy, frazowanie, interpretacja

- zagadnienia retoryczne (wiarygodność, kontakt, sprawność, mechanizmy zjednywania słuchacza)

Komunikacja niewerbalna:

- intencje

- zadanie a ekspresja ciała

- emocjonalność w komunikacie

- uziemienie i pionizacja

- gest

- postawa jako całokształt ekspresji cielesnej

- rodzaje kontaktu

Komunikacja w działaniach improwizowanych:

- siedem aspektów spontaniczności

Metody dydaktyczne:

Pokaz prezentacji, konsultacje, dyskusje, warsztaty grupowe, sceny improwizowane, gry symulacyjne, praca w grupie na podstawie tekstu źródłowego,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:00 - 16:30, sala A112 (war)
Paweł Chomczyk 21/ szczegóły
2 każda środa, 16:45 - 18:15, sala A112 (war)
Paweł Chomczyk 20/ szczegóły
3 każda środa, 18:30 - 20:00, sala A112 (war)
Paweł Chomczyk 21/ szczegóły
4 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala B124 (cwi)
Joanna Gregorczuk-Prosicka 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)