Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka ciągła w przedszkolu 380-DN5-5JKH
Praktyka (PRA) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2014). Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Bliżej Przedszkola.

Dudzińska, I. (1986). Metodyka wychowania w przedszkolu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Folejewska, R., Zarzycka, I. (2005). Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w przedszkolu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2013). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM.

Czeglik, A. (2017). Konspekt czy scenariusz zajęć?. Bliżej Przedszkola, 11(158), s. 9-15.

Aktualna Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

Programy wychowania w przedszkolu obowiązujące w danych placówkach

Efekty uczenia się:

W wyniku praktyk Student/ka:

KA7_WG6 wykorzystuje metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym (sposób weryfikacji: konspekty zajęć, opisy działań tygodniowych w dzienniku praktyk);

KA7_WG7 dostrzega i charakteryzuje znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci (sposób weryfikacji: konspekty zajęć, opisy działań tygodniowych w dzienniku praktyk);

KA7_WG12 wyjaśnia zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji (sposób weryfikacji: konspekty zajęć, opinia opiekuna praktyki, opis przebiegu praktyki w dzienniku praktyk);

KA7_WK2 wykorzystuje różne rodzaje i funkcje oceniania (sposób weryfikacji: konspekty zajęć, opinia opiekuna praktyki, opis przebiegu praktyki w dzienniku praktyk);

KA7_UW1 dokonuje obserwacji sytuacje i zdarzenia pedagogicznych oraz analizuje je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej i proponuje rozwiązania problemów (sposób weryfikacji: konspekty zajęć, opisy działań tygodniowych w dzienniku praktyk);

KA7_UW2 rozpoznaje potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne, a także planuje, realizuje i ocenia spersonalizowane programy kształcenia i wychowania (sposób weryfikacji: konspekty zajęć, opinia opiekuna praktyki, opis przebiegu praktyki w dzienniku praktyk);

KA7_UW4 dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (sposób weryfikacji: konspekty zajęć, opinia opiekuna praktyki, opis przebiegu praktyki w dzienniku praktyk);

KA7_UW6 posługuje się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy (sposób weryfikacji: konspekty zajęć, opinia opiekuna praktyki, opis przebiegu praktyki w dzienniku praktyk);

KA7_UU1 skutecznie animuje i monitoruje realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw (sposób weryfikacji: konspekty zajęć);

KA7_KK4 dokonuje autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi (sposób weryfikacji: opis przebiegu praktyki w dzienniku praktyk);

KA7_KR1 posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka (sposób weryfikacji: konspekty zajęć, opinia opiekuna praktyki, opis przebiegu praktyki w dzienniku praktyk);

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie praktyk przez opiekuna praktyk ze strony Uczelni następuje na podstawie:

1. Przedłożenia przez Studenta potwierdzenia dyrektora placówki o terminie realizacji praktyki (pieczątka i podpis w dzienniczku praktyk).

2. Przedstawienia w formie pisemnej opinii i oceny zrealizowanej praktyki w stopniu (skala 2-5) wydanej przez opiekuna praktyki ze strony Organizatora praktyki, zawierającej spostrzeżenia dotyczące: wiedzy, umiejętności, postawy, poziomu zaangażowania w wykonywaną pracę, punktualności oraz profesjonalnego przygotowania Studenta.

3. Przedstawienia przez Studenta wymaganej dokumentacji – rzetelnie uzupełnionego dzienniczka praktyk, scenariuszy przeprowadzonych zajęć i ewentualnie ustnej opinii studenta na temat przebytej praktyki.

Zakres tematów:

Funkcjonowanie w roli nauczyciela przedszkola, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką pedagogiczną. Procedury organizacyjne oraz zasady dokumentowania pracy placówek przedszkolnych. Samodzielne planowanie i organizowanie indywidualnych i zespołowych form pracy z dziećmi. Integrowanie wiedzy z dyscyplin związanych z edukacją. Realizacja, opisywanie i refleksyjna analiza skuteczności podejmowanych działań pedagogicznych. Porozumiewanie się w sposób poprawny, precyzyjny i spójny przy użyciu technik i strategii komunikacyjnych w pracy z dzieckiem. Integrowanie i wykorzystanie wiedzy z dyscyplin związanych z edukacją przedszkolną dla celowego i skutecznego działania pedagogicznego.

Metody dydaktyczne:

Metody oparte na:

- słowie: dyskusja, praca z książką, opis, opowiadanie;

- obserwacji i pomiarze: pokaz;

- praktycznej działalności studentów: zajęć praktycznych;

- aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 15:30 - 16:15, sala C2.19 (wyk)
Agnieszka Laskowska 16/ szczegóły
2 każda niedziela, 15:30 - 16:15, sala C2.19 (wyk)
Magdalena Bartoszewicz 14/ szczegóły
3 każda niedziela, 15:30 - 16:15, sala C2.19 (wyk)
Agnieszka Laskowska 12/ szczegóły
4 każda niedziela, 15:30 - 16:15, sala C2.19 (wyk)
Magdalena Bartoszewicz 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)