Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-4JIL
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Leżańska W., Płóciennik E. (2021), Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Bobkowicz-Lewartowska L. (2011), Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Harmonia Universalis, Gdańsk.

Kijak R. J. (2013), Niepełnosparwność intelektualna. Między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.

Buchnat M. (2011), Adaptacja przedszkolna dziecka z lekką niepełnosparwnością intelektualną, (w:), Z. Gajdzica Z., Bełza M. (red.), Wybrane zagadnienia socjalizacji i edukacji osób z ograniczoną sprawnością, Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, Sosnowiec.

Bidziński K. (2019), Edukacja przedszkolna i szkolna dzieci z niepełnosprawnością – tworzenie lokalnego system wsparcia, (w:) B. Skałbania, M. Z. Babiarz, K. Bidziński (red.), Partnerstwo środowiskowe dla rozwoju dzieci i młodzieży ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Raport z badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce.

Aksamit D. (2021), Wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stoniu umiarkowanym i znacznym w przedszkolu specjalnym – ujęcie praktyczne, Szkoła Specjalna nr 4, s. 297-313.

Bilewicz – Kuźnia B. (red.) (2017), Zabawa i zabawka. Konteksty, wartości, znaczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin.

Miłek K. (2015), Zabawa jako obszar poznania dziecka, (w:) S.Guz, M. Centner – Guz, J. Zwierzchowska (red.), W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka, UMCS, Lublin.

Waloszek D. (2009,) Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Helm J. H., Katz L. G., (2003), Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej, CODN, Warszawa.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., (2013),Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, WAM, Kraków.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

Programy wychowania przedszkolnego

Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P. (2019), Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, (w:), I. Chrzanowska, G. Szumski, Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.

Domagała-Zyśk E. (2021), Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, (w:) E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk, K. Martynowska, Wydawnictwo Episteme, Lublin.

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 Student opisuje i analizuje koncepcje edukacji i terapii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów (sposób weryfikacji: egzamin)

KA7_WK4 Student przedstawia merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną (sposób weryfikacji: egzamin)

KA7_UW4 Student rozwija umiejętność diagnozowania złożonych sytuacji edukacyjnych i terapeutycznych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (sposób weryfikacji: zadanie przedmiotowe)

KA7_UK2 Student przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej, uczy się indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć (sposób weryfikacji: ćwiczenia praktyczne)

KA7_UO2 Student kształtuje umiejętność projektowania i prowadzenia zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną oraz dokonywania ich ewaluacji (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć)

KA7_KO1 Student rozwija świadomość konieczności budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (sposób weryfikacji: obserwacja, samoocena studenta)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem ćwiczeń będzie obecność i aktywność na zajęciach oraz ocena prac zaliczeniowych. Forma zaliczenia może być modyfikowana w zależności od szczególnych potrzeb Studentów.

Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - nast.

Dopuszcza się 2 godz. nieobecności. Nieobecności należy zaliczyć w formie ustnej na indywidualnych konsultacjach w ciągu 3 tygodni.

Zakres tematów:

1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, adaptacja treści i realizacja w stosunku do wychowania i kształcenia dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

2. Wybrane metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i głębszym.

3. Specyfika i rodzaje dziecięcych zabaw.

4. Diagnoza przedszkolna i wspomaganie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w osiąganiu gotowości do nauki w szkole.

5. Formy rozwijania myślenia i mowy dziecka.

6. Kształtowanie czynności samoobsługowych.

7. Zajęcia wspierające rozwój dziecka.

8. Projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową oraz zasadami projektowania uniwersalnego.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca z książką

klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, mikronauczanie

metody ćwiczebne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, sala A203 (cwi)
Małgorzata Bilewicz 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)