Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawne i etyczne podstawy pracy pedagoga 380-TS2-1JMA
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura:

• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zm.).

• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.).

• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 1914).

• Madalińska-Michalak J., Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021.

• Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000.

Efekty uczenia się:

Osoba studiująca:

• zna i rozumie metodologiczne założenia i zasady oraz etyczne normy projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej;

• zna i rozumie zasady i normy etyczne obowiązujące w zakresie rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji;

• jest gotowa do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;

• jest gotowa do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej;

• jest gotowa do działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty.

Metody i kryteria oceniania:

Praca na zajęciach (skala 2-5), pisemny sprawdzian końcowy (skala 2-5).

Zaliczenie wszystkich zadań wykonywanych podczas zajęć jest podstawą do ubiegania się o zwolnienie z pisemnego sprawdzianu końcowego.

W celu uzyskania zaliczenia zajęć osoba studiująca zobowiązana jest do uczestnictwa w co najmniej 50% zajęć.

Zakres tematów:

Zakres tematów:

• Ewolucja pojęcia pedagoga – rys historyczny

• Prawo oświatowe w Polsce

• Kwalifikacje wymagane od pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego

• Kompetencje pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego

• Pedagog szkolny a nauczyciel

• Kodeks etyki zawodu nauczyciela

• Uprawnienia i kompetencje pedagogów w zakresie oddziaływań resocjalizacyjnych

Metody dydaktyczne:

Praca z systemem informacji prawnej LEX, praca z artykułem, analiza aktów prawnych, dyskusja, prezentacja, praca projektowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aleksandra Lewandowska 25/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Aleksandra Lewandowska 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)