Literatura: |
Domagała-Zyśk E. (2015). Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z wadą słuchu. (w:) M. Nowak, E. Stoch, B. Borowska (red.) Z problematyki teatrologii i pedagogiki. Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 553-568
Domagała-Zyśk E. (2021). Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej .Strategie i rekomendacje. (w:) E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk, K. Martynowska (red.) Oblicza Życia. Księga Jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli, Wydawnictwo Episteme, Lublin, 858-870
Dykcik W. (red.), (1996), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Eruditus, Poznań
Dykcik W., Kossakowski Cz., Kuczyńska-Kwapisz J. (red.), (2002), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych. WN PTP, Olsztyn-Poznań-Wrocław
Gryżałowska G. (2004), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, Warszawa.
Gustavsson A., Zakrzewska-Manterys E. (red.), (1997), Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Wyd. „Żak”, Warszawa
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2001), Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2, Warszawa.
Juraś–Krawczyk B. (2007), Wybrane obszary badawcze andragogiki, Łódź.
Kilian M. (2009), Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:], M. Dycht, L. Marszałek, Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s.316-341
Kowalski K. Włącznik. Projektowanie bez barier. Fundacja INTEGRACJA. Publikacja bezpłatna. Wersja elektroniczna do pobrania na stronie www.integracja.org/wlacznik
Ostrowska A., Sikorska J. (1996), Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji. Wyd. IFiS PAN, Warszawa
Pańczyk J. (1995), Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych, Warszawa
Pilecki J., Olszewski S. (red.), (1999), Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza TEST, Kraków
Polak Z., Bartkowicz Z. (red.), (2004), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji Wyd. UMCS, Lublin
Rzedzicka K., Kobylańska A. (red.), (2003), Dorosłość niepełnosprawność, czas współczesny. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studenta i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich.Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Impuls.
Stochmiałek J. (red.), (1998), Pedagogika wobec kryzysów życiowych. Wyd. ITE, Warszawa–Radom
Szczepankowska B., Ostrowska A. (red.) (1998), Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Warszawa.
Szczepankowska B., Mikulski J. (red.), (1999), Osoby niepełnosprawne w środowisku lokalnym. Wyrównywanie szans. Warszawa
Zych A.A., Kaleta-Witusiak M., (2005), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] „Nasze Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, 3-4 (19-20), 2005, s. 72-80
UDL: The UDL Guidelines (cast.org)
CAST: About Universal Design for Learning
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2: Zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja, konsultacje, sprawdzian.
KA7_WG4: Zna i rozumie zakresy pedagogiki specjalnej.
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja, konsultacje, sprawdzian.
KA7_UW1 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja, konsultacje, sprawdzian.
KA7_UW2: potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja, konsultacje, sprawdzian.
KA7_UK1: Potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja, konsultacje, sprawdzian.
KA7_KK1: Jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja, konsultacje, sprawdzian.
|
Zakres tematów: |
1. Istota i specyfika andragogiki i geragogiki specjalnej.
2. Specyficzne właściwości życia i funkcjonowania osób dorosłych z różnymi rodzajami niepełnosprawności: sytuacja społeczna,
problemy kształcenia, przygotowania do pracy zawodowej, zatrudnienia.
3. Sytuacja życiowa i funkcjonowanie osób dorosłych z niepełnosprawnością. Sytuacja dorosłych osób niepełnosprawnych w rodzinie, w
środowisku pracy, w stowarzyszeniach, w środowisku lokalnym.
4. Problemy dotyczące integracji społecznej osób niepełnosprawnych.
5. Projektowanie uniwersalne w obszarze potrzeb i możliwości poszczególnych grup osób z niepełnosprawnościami.
6. Stosunek społeczeństwa do osób niepełnosprawnych w świetle badań naukowych. Wpływ uprzedzeń i stereotypów społecznych na
postrzeganie i rozumienie osób o odmiennym rozwoju.
7. Problemy dotyczące osiągania autonomii społecznej przez osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną.
8. Czas wolny osób dorosłych niepełnosprawnych i problemy związane z jego zagospodarowaniem. Formy, zasady i metody organizacji
czasu wolnego. Udział w stowarzyszeniach, grupach wsparcia, kontakty rówieśnicze.
|