Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna 380-OS2-1PKL
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kendall, P. C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP.

Kościelska, H. (2000). Psychologia kliniczna dziecka. W J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Namysłowska, I. (red.) (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Obuchowska, I. (2008). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży - wybrane zagadnienia. W H. Sęk (red.). Psychologia kliniczna. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Gmitrowicz, A., & Janas-Kozik, A. M. (red.) (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Medical Tribune Polska.

Pecyna, B. (1998). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Schier, K. (2005). Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową. GWP.

Efekty uczenia się:

KP7_WG6 ma pogłębioną wiedzę na temat biopsychospołecznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie normatywnym, jak i psychopatologicznym - zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa

KP7_WK4 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat podstaw rozwoju psychicznego i jego zakłóceń; rozumie istotę zdrowia psychicznego oraz formy jego zaburzeń - zaliczenie pisemne, aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa

KP7_UO1 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, potrafi wyciągnąć adekwatne wnioski z diagnozy psychologicznej, rozumie istotę zastosowanych metod diagnostycznych w ocenie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych - aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa

KP7_UO2 ma pogłębione umiejętności obserwowania, analizowania i oceniania wybranych aspektów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych (wywiad, obserwacja) - aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa

KP7_UO3 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w zakresie psychologii klinicznej w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w zakresie zdrowia psychicznego - aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

(1) obecności – obecności – obecność jest obowiązkowa; student ma jednak prawo do 1 nieobecności na zajęciach, której nie musi zaliczać; w przypadku kolejnej nieobecności student jest zobligowany do zgłoszenia się w ustalonym z prowadzącym terminie i zaliczenia materiału, który omawiany był podczas obu jego nieobecności - również pierwszej dopuszczalnej; maksymalnie student może mieć 2 nieobecności; jeśli student nie zaliczy którychś z opuszczonych zajęć, nie może otrzymać zaliczenia

(2) ocena aktywności podczas zajęć

(3) kolokwium pisemne (test składający się z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru). Ocena pozytywna po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na min. 51% pytań

(4) praca zaliczeniowa: Opisowa wybranego zaburzenia lub trudności rozwojowej

Zakres tematów:

1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania – środowisko rozwojowe, zadania rozwojowe, nabywane kompetencje. Koncepcje zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – podejście salutogenetyczne i patogenetyczne

2. Zaburzenia rozwoju – niepełnosprawność intelektualna, całościowe zaburzenia rozwoju, zaburzenia neuropsychologiczne, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, zaburzenia mowy i komunikacji, specyficzne zaburzenia uczenia się czytania i pisania

3. Wybrane kliniczne problemy dzieci i młodzieży – agresja oraz autoagresja dzieci i młodzieży

4. Wybrane kliniczne problemy dzieci i młodzieży – przemoc seksualna wobec dzieci i młodzieży

5.Wybrane kliniczne problemy dzieci i młodzieży – destrukcyjne zaburzenia zachowania i zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych

6. Wybrane kliniczne problemy dzieci i młodzieży – zaburzenia odżywiania się, otyłość, dysmorfofobia, seksualizowanie ciała, zaburzenia psychoseksualne, dysforia płciowa

7. Wybrane kliniczne problemy dzieci i młodzieży – dziecko z chorobą somatyczną, dziecko z zaburzeniami narządów zmysłu

8. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie.

Metody dydaktyczne:

pokaz, analiza studium przypadku, dyskusja na podstawie przeczytanej literatury obowiązkowej, burza mózgów, praca z tekstem, praca indywidualna i grupowa, zadania tematyczne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala A207 (cwi)
Monika Kisielewska 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)