Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika porównawcza 380-OS2-1PPO
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161).

Cudowska A. (red.): Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. Białystok 2011

Cudowska A., Nauczyciele wczesnej edukacji w świetle międzynarodowych badań porównawczych, „Roczniki Pedagogiczne”, 2022, Tom 14(50), nr 2, (s. 61-78).

Cudowska A., The condition of teachers in a comparative perspective, Studia z Teorii Wychowania” tom XIII: 2023, nr 3(44), s. 125-136.

Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016.

Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.

Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000.

Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006.

European Commission / EACEA / Eurydice, 2023. The structure of the European education systems 2023/2024: schematic diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

OECD (2023), PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris.

UNDP (United Nations Development Programme). 2024. Human Development Report 2023-24: Breaking the gridlock: Reimagining cooperation in a polarized world. New York.

UNESCO. 2023. Global Education Monitoring Report 2023: Technology in education – A tool on whose terms? Paris, UNESCO

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

- terminologię używaną w komparatystyce oświatowej - KP7_WG1

Egzamin pisemny

- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki porównawczej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk - KP7_WG2

Egzamin pisemny

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki porównawczej, rozumie ich kulturowe uwarunkowania -

KP7_WG3,

Egzamin pisemny

- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki pedagogiki porównawczej obejmującą terminologię, teorię i metodykę - KP7_WG5,

Egzamin pisemny

- ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów - KP7_WK6

Egzamin pisemny

Student potrafi:

- wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki porównawczej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozować i projektować działania praktyczne - KP7_UW2

Egzamin pisemny

- w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku pedagogiki porównawczej - KP7_UK2

Rozmowa/egzamin pisemny

- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: Potrafi wykorzystać wiedzę z komparatystyki oświatowej do analizowania i interpretowania faktów oświatowo-wychowawczych na świecie w kontekście sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej różnych krajów - KP7_UO1

Egzamin pisemny

Student:

- jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne - KP7_KR1

Rozmowa

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - pytania otwarte. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest uzyskanie 60% punktów. Pozytywna ocena z egzaminu nie podlega poprawie.

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i obecność na minimum 4 wykładach, dopuszczone są 3 nieobecności na wykładach nie wymagające zaliczenia.

Zakres tematów:

1. Pedagogika porównawcza jako dyscyplina naukowa w wymiarze międzynarodowym i lokalnym.

2. Teoretyczne założenia komparatystyki oświatowej.

3. Metodologia współczesnej komparatystyki oświatowej.

4. Międzynarodowe porównawcze badania oświatowe.

5. Wskaźniki rozwoju edukacji na świecie: rodzaje, interpretacja, wnioski.

6. Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Rodzajów i Stopni Kształcenia.

7. Edukacja w świecie zróżnicowanym kulturowo - modele kształcenia.

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala C2.19 (wyk)
Agata Cudowska 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)