Literatura: |
Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161).
Cudowska A. (red.): Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. Białystok 2011
Cudowska A., Nauczyciele wczesnej edukacji w świetle międzynarodowych badań porównawczych, „Roczniki Pedagogiczne”, 2022, Tom 14(50), nr 2, (s. 61-78).
Cudowska A., The condition of teachers in a comparative perspective, Studia z Teorii Wychowania” tom XIII: 2023, nr 3(44), s. 125-136.
Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016.
Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.
Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000.
Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006.
European Commission / EACEA / Eurydice, 2023. The structure of the European education systems 2023/2024: schematic diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
OECD (2023), PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris.
UNDP (United Nations Development Programme). 2024. Human Development Report 2023-24: Breaking the gridlock: Reimagining cooperation in a polarized world. New York.
UNESCO. 2023. Global Education Monitoring Report 2023: Technology in education – A tool on whose terms? Paris, UNESCO
|
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie:
- terminologię używaną w komparatystyce oświatowej - KP7_WG1
Egzamin pisemny
- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki porównawczej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk - KP7_WG2
Egzamin pisemny
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki porównawczej, rozumie ich kulturowe uwarunkowania -
KP7_WG3,
Egzamin pisemny
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki pedagogiki porównawczej obejmującą terminologię, teorię i metodykę - KP7_WG5,
Egzamin pisemny
- ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów - KP7_WK6
Egzamin pisemny
Student potrafi:
- wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki porównawczej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozować i projektować działania praktyczne - KP7_UW2
Egzamin pisemny
- w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku pedagogiki porównawczej - KP7_UK2
Rozmowa/egzamin pisemny
- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: Potrafi wykorzystać wiedzę z komparatystyki oświatowej do analizowania i interpretowania faktów oświatowo-wychowawczych na świecie w kontekście sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej różnych krajów - KP7_UO1
Egzamin pisemny
Student:
- jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne - KP7_KR1
Rozmowa
|
Zakres tematów: |
1. Pedagogika porównawcza jako dyscyplina naukowa w wymiarze międzynarodowym i lokalnym.
2. Teoretyczne założenia komparatystyki oświatowej.
3. Metodologia współczesnej komparatystyki oświatowej.
4. Międzynarodowe porównawcze badania oświatowe.
5. Wskaźniki rozwoju edukacji na świecie: rodzaje, interpretacja, wnioski.
6. Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Rodzajów i Stopni Kształcenia.
7. Edukacja w świecie zróżnicowanym kulturowo - modele kształcenia.
|