Pedagogika porównawcza 380-OS2-1PPO
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2024/25
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
| Liczba godzin: | 30 |
| Limit miejsc: | (brak limitu) |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
| Literatura: |
Benavides Francisco, Dumont Hanna, Istance David (red.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, tłum. Z. Janowska, OECD, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2013. Budajczak M. Edukacja domowa - po latach, Warszawa 2020 Cudowska Agata, Polityka oświatowa Unii Europejskiej wobec migracji, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. XXX, Polityka edukacyjna – tożsamość – edukacja międzykulturowa, J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, A. Sadowski (red.), Białystok 2017 (s. 66-79). Cudowska Agata, Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Wojciech Kojs, Piotr Oleśniewicz (red.), Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2011. Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Pod przewodnictwem Jacques`a Delorsa, Wydanie polskie Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wyd. UNESCO, Warszawa 1998. Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Agnieszka Gromkowska-Melosik, Mirosław J. Szymański (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2015. Ekiert-Oldroyd Dorota, Dokąd zmierza edukacja? Wizje szkoły przyszłości w raporcie OECD, „Edukacja” nr 1/2002. Elitarne szkolnictwo średnie w krajach Europy Zachodniej: studia z pedagogiki porównawczej, Agnieszka Gromkowska-Melosik (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2015. Górka, M. Założenia edukacyjne w szkole Montessori. 2020. Gmerek Tomasz, Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011. Kinga, K., Łukasz, T., & Magdalena, T. Szkoły demokratyczne: założenia edukacyjne oraz charakterystyka uczniów klas I–III na tle szkoły powszechnej. Psychologia-Wychowawcza, 2017 nr 53 (11) Kwiatkowski S.M., Uczenie się przez całe życie – memorandum Komisji Europejskiej. „Edukacja” 2000, nr 1 Kępski Czesław, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia, Komisja Europejska 1995. Wydanie polskie Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 1997. Niesprawiedliwy start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach rozwiniętych, Office of Research – Innocenti, tłum. M. Bil, UNICEF 2018. Nowakowska-Siuta Renata, Pedagogika porównawcza. Problemy stanu badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014. Nowakowska-Siuta Renata, Dmitruk-Sierocińska Katarzyna (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018. Nowosad I., Nowosad I., Singapur. Azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej, Kraków 2022Pietrzak-Zawadka, J. Koncepcja pedagogiczna oraz stan aktualny leśnych przedszkoli w polskiej przestrzeni edukacyjnej, 2019 Potulicka Eugenia, Joanna Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. Rabczuk Wiktor, Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: nowe konteksty, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2007. Systemy edukacji w krajach europejskich, Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Cech-Włodarczyk (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. Włoch Anna, Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2017, nr 3 www.eurydice.org (Informacje o systemach edukacyjnych na świecie). http://www.eurydice.org.pl/systemy_edukacji_w_Europie www.cie.gov.pl/ (rządowe Centrum Informacji Europejskiej). www.ecri.coe.fr (strona Rady Europy o edukacji) www.europa.eu.int (strona Unii Europejskiej, wielojęzyczna) www.unesco.org (strona główna UNESCO, wielojęzyczna) |
| Efekty uczenia się: |
KP7_WK6 Student ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów (sposób weryfikacji: projekt zespołowy) KP7_UW1 Student wyciąga wnioski z obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych dotyczących szkolnictwa, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych (sposób weryfikacji: projekt zespołowy) KP7_UW2 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych (sposób weryfikacji: projekt zespołowy) KP7_UK2 Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące systemów edukacyjnych w ujęciu porównawczym z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (sposób weryfikacji: aktywność w czasie zajęć; praca pisemna) KP7_UO1 Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy , dobiera adekwatne metody, techniki, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (sposób weryfikacji: aktywność w czasie zajęć) KP7_KR1 Student jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie (sposób weryfikacji: projekt zespołowy) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sposób ciągły na podstawie: 1) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową, 2) obecności studenta na zajęciach. Dozwolone są dwie nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach. Do zaliczenia przedmiotu może przystąpić student obecny na minimum 51% wymiaru godzinowego ćwiczeń. Pozytywną ocenę z zaliczenia można uzyskać po osiągnięciu minimum 51% punktów. |
| Zakres tematów: |
1) Strategie rozwoju edukacji w międzynarodowych raportach oświatowych (UNESCO, Komisji Europejskiej, OECD) 2) Tendencje przemian w zakresie szkolnictwa obowiązkowego, średniego i wyższego w międzynarodowej perspektywie. 3) Wybrane aspekty organizacji instytucji oświatowych w międzynarodowej perspektywie: 3.1 kształcenie i doskonalenie nauczycieli, 3.2 kształcenie uczniów zdolnych, 3.3 edukacja uczniów z niepełnosprawnościami 3.4 edukacja uczniów z doświadczeniem migracji 4) Szkolnictwo alternatywne w Polsce i na świecie 5) Dysproporcje w rozwoju edukacji na świecie. 6) Wybrane przykłady międzynarodowych badań osiągnięć uczniów. 7) Polityka równości i doskonałości w edukacji, studia przypadków: Finlandia i Singapur. 8) Kształcenie w Europie - między egalitaryzmem i elitarnością, edukacja w Norwegii, Holandii, Niemczech i Szwecji. 9) Systemy edukacyjne wybranych państw na świecie - analiza porównawcza przyjętych rozwiązań organizacyjnych. 10) Kierunki zmian w edukacji w komparatywnym ujęciu. |
| Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca z tekstem, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne |
Grupy zajęciowe
| Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
|---|---|---|---|---|
| 1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Marta Walewska | 25/ |
|
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.