Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika porównawcza 380-OS2-1PPO
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Benavides Francisco, Dumont Hanna, Istance David (red.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, tłum. Z. Janowska, OECD, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2013.

Budajczak M. Edukacja domowa - po latach, Warszawa 2020

Cudowska Agata, Polityka oświatowa Unii Europejskiej wobec migracji, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. XXX, Polityka edukacyjna – tożsamość – edukacja międzykulturowa, J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, A. Sadowski (red.), Białystok 2017 (s. 66-79).

Cudowska Agata, Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Wojciech Kojs, Piotr Oleśniewicz (red.), Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2011.

Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Pod przewodnictwem Jacques`a Delorsa, Wydanie polskie Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wyd. UNESCO, Warszawa 1998.

Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Agnieszka Gromkowska-Melosik, Mirosław J. Szymański (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2015.

Ekiert-Oldroyd Dorota, Dokąd zmierza edukacja? Wizje szkoły przyszłości w raporcie OECD, „Edukacja” nr 1/2002.

Elitarne szkolnictwo średnie w krajach Europy Zachodniej: studia z pedagogiki porównawczej, Agnieszka Gromkowska-Melosik (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2015.

Górka, M. Założenia edukacyjne w szkole Montessori. 2020.

Gmerek Tomasz, Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.

Kinga, K., Łukasz, T., & Magdalena, T. Szkoły demokratyczne: założenia edukacyjne oraz charakterystyka uczniów klas I–III na tle szkoły powszechnej. Psychologia-Wychowawcza, 2017 nr 53 (11)

Kwiatkowski S.M., Uczenie się przez całe życie – memorandum Komisji Europejskiej. „Edukacja” 2000, nr 1

Kępski Czesław, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016.

Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia, Komisja Europejska 1995. Wydanie polskie Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 1997.

Niesprawiedliwy start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach rozwiniętych, Office of Research – Innocenti, tłum. M. Bil, UNICEF 2018.

Nowakowska-Siuta Renata, Pedagogika porównawcza. Problemy stanu badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014.

Nowakowska-Siuta Renata, Dmitruk-Sierocińska Katarzyna (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018.

Nowosad I., Nowosad I., Singapur. Azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej, Kraków 2022Pietrzak-Zawadka, J. Koncepcja pedagogiczna oraz stan aktualny leśnych przedszkoli w polskiej przestrzeni edukacyjnej, 2019

Potulicka Eugenia, Joanna Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Rabczuk Wiktor, Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: nowe konteksty, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2007.

Systemy edukacji w krajach europejskich, Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Cech-Włodarczyk (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.

Włoch Anna, Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2017, nr 3

www.eurydice.org (Informacje o systemach edukacyjnych na świecie). http://www.eurydice.org.pl/systemy_edukacji_w_Europie

www.cie.gov.pl/ (rządowe Centrum Informacji Europejskiej).

www.ecri.coe.fr (strona Rady Europy o edukacji)

www.europa.eu.int (strona Unii Europejskiej, wielojęzyczna)

www.unesco.org (strona główna UNESCO, wielojęzyczna)

Efekty uczenia się:

KP7_WK6

Student ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji,

zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów (sposób weryfikacji: projekt zespołowy)

KP7_UW1

Student wyciąga wnioski z obserwowania, wyszukiwania i

przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii)

na temat zjawisk społecznych dotyczących szkolnictwa, przy użyciu różnych

źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów

opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych (sposób weryfikacji: projekt zespołowy)

KP7_UW2

Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu

pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych

problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych (sposób weryfikacji: projekt zespołowy)

KP7_UK2

Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w

mowie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące systemów edukacyjnych w ujęciu porównawczym z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (sposób weryfikacji: aktywność w czasie zajęć; praca pisemna)

KP7_UO1

Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy ,

dobiera adekwatne metody, techniki, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (sposób weryfikacji: aktywność w czasie zajęć)

KP7_KR1

Student jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne,

gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem

nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z

osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie (sposób weryfikacji: projekt zespołowy)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sposób ciągły na podstawie:

1) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową,

2) obecności studenta na zajęciach.

Dozwolone są dwie nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach.

Do zaliczenia przedmiotu może przystąpić student obecny na minimum 51% wymiaru godzinowego ćwiczeń.

Pozytywną ocenę z zaliczenia można uzyskać po osiągnięciu minimum 51% punktów.

Zakres tematów:

1) Strategie rozwoju edukacji w międzynarodowych raportach oświatowych (UNESCO, Komisji Europejskiej, OECD)

2) Tendencje przemian w zakresie szkolnictwa obowiązkowego, średniego i wyższego w międzynarodowej perspektywie.

3) Wybrane aspekty organizacji instytucji oświatowych w międzynarodowej perspektywie:

3.1 kształcenie i doskonalenie nauczycieli,

3.2 kształcenie uczniów zdolnych,

3.3 edukacja uczniów z niepełnosprawnościami

3.4 edukacja uczniów z doświadczeniem migracji

4) Szkolnictwo alternatywne w Polsce i na świecie

5) Dysproporcje w rozwoju edukacji na świecie.

6) Wybrane przykłady międzynarodowych badań osiągnięć uczniów.

7) Polityka równości i doskonałości w edukacji, studia przypadków: Finlandia i Singapur.

8) Kształcenie w Europie - między egalitaryzmem i elitarnością, edukacja w Norwegii, Holandii, Niemczech i Szwecji.

9) Systemy edukacyjne wybranych państw na świecie - analiza porównawcza przyjętych rozwiązań organizacyjnych.

10) Kierunki zmian w edukacji w komparatywnym ujęciu.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca z tekstem, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala B225 (cwi)
co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30, sala B225 (cwi)
Marta Walewska 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)