|
Literatura podstawowa
Boski, P. (2010). Kulturowe ramy psychologii rozwojowej. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grabowska, B. (2011). Wielokulturowość a edukacja międzykulturowa. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (Red.), Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji. Uniwersytet Śląski, Wyższa Szkoła Nauczycielstwa Polskiego ZNP w Warszawie. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Grzybowski, P. P. (2009). Od wielokulturowości ku międzykulturowości. Koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankofońskiego. Kraków.
Grzymała-Moszczyńska, H. (2015). (Nie)równe traktowanie dzieci powracających w polskiej szkole. Edukacja Międzykulturowa, 12(1), 7–20.
Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A., Grabowska, B. (Red.) (2011). Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji. Uniwersytet Śląski, Wyższa Szkoła Nauczycielstwa Polskiego ZNP w Warszawie. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Młynarczuk-Sokołowska, A. (2022). Codzienność polskiej szkoły z perspektywy dzieci i młodzieży ze środowiska przymusowych migrantów. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. ISBN: 978-83-7431-756-6.
Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze – Tożsamość – Edukacja międzykulturowa. Białystok.
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja międzykulturowa i regionalna. Warszawa.
Nikitorowicz, J. (2020). Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Ogrodzka-Mazur, E. (2018). Edukacja międzykulturowa w polskiej szkole: wyzwania i perspektywy. Forum Pedagogiczne, 1–2, 123–135.
Literatura uzupełniająca
Bednarski, P. J., Ziółkowski, M. (1987). Enkulturacja, kompetencja kulturowa. W: Z. Staszczak (Red.), Słownik etnologiczny. Terminy ogólne (s. 75–77, 172–174). Warszawa – Poznań.
Böhner, G., Wänke, M. (2004). Postawy i zmiana postaw (s. 15–27). Gdańsk.
Chrzanowska, I., Szumski, G. (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE.
Gudykunst, W. B., Kim, Y. Y. (2005). Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową. W: J. Stewart (Red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej (s. 497–498). Warszawa.
Macrae, C. N., Stangor, C., Hewstone, M. (1999). Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie (s. 11–36). Gdańsk.
Misiejuk, D. (2019). Wielokulturowość w edukacji: wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne. Kultura i Edukacja, 4, 5–18.
Młodzież na rzecz Różnorodności (2008). Praktyczny przewodnik dla młodych ludzi po różnorodności, prawach człowieka i uczestnictwie (s. 13–22). Warszawa.
Młynarczuk-Sokołowska, A. (2011). Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej. Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Fundacja Edukacji i Twórczości.
Młynarczuk-Sokołowska, A. (2016). Zrozumieć Innego. Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego (Wyd. II). Wyd. Fundacja Dialog.
Szczurek-Boruta, A. (2009). W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (Red.), Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji. Uniwersytet Śląski, Wyższa Szkoła Nauczycielstwa Polskiego ZNP w Warszawie. Wydawnictwo Adam Marszałek.
|