Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania w przedszkolu cz. 1 380-DS5-3AJK1
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Andrzejewska, J. (2009). Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie.

Caiati, M., Delac, S., Muller, A. (2003). Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu. Wydawnictwo Jedność.

Czeglik, A. (2017). Konspekt czy scenariusz zajęć?. Bliżej Przedszkola, 11(158), s. 9-15.

Doyla, G. (2007). Klucz do uczenia się - technologia rozwoju dziecka. Nauka Transferowa.

Folejewska, R., Zarzycka, I. (2005). Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w przedszkolu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Dudzińska, I. (1986). Metodyka wychowania w przedszkolu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Helm, J.H., Katz, L.G. (2003). Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej, CODN.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2009). Dziecięca matematyka. Bliżej Przedszkola.

Jaszczyszyn, E. (2010). Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich. Trans Humana.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2013). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Wydawnictwo WAM.

Kataryńczuk-Mania L., Magda-Adamowicz, M., Olczak, A.(2017). Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kielar‑Turska, M. (1989). Mowa dziecka. Słowo i tekst. W: Uniwersytet Jagielloński - Rozprawy Habilitacyjne, t. 161. Uniwersytet Jagielloński .

Karwowska-Struczyk, M. (1982). Rozmowa dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwa Szkole i Pedagogiczne.

Krasoń, K. (1999). Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i wspomaganiu rozwoju dziecka. Wydawnictwo Edukacyjne.

Laskowska A. (2019). Ilustracja w książkach dla dzieci. W: A. Klim-Klimaszewska (red.) Wybrane problemy edukacji przedszkolnej we współczesnym świecie. iWN IKRiBL.

Lubowiecka, J. (2000). Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Wydawnictwa Szkole i Pedagogiczne.

Sachajska, E. (1987). Uczymy poprawnej wymowy. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Sławińska, M. (2010). Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Wydawnictwo "Impuls".

Waloszek, D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. WNAP.

Literatura uzupełniająca:

Aktualne artykuły z czasopism: „Wychowanie w Przedszkolu” „Przedszkolne ABC” i „Bliżej Przedszkola”

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

Programy wychowania przedszkolnego

Cichocka-Segiet, K., Mostowski, P., Rutkowski, P. (2019). Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. W: I. Chrzanowska, G. Szumski (red.) Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE.

Efekty uczenia się:

KA7_WG2 Student analizuje klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się, kształcenia oraz dokonuje ich krytycznej analizy. Znajduje ich zastosowanie w planowanych działaniach zawodowych - sposób weryfikacji: wypowiedź ustna podczas zajęć.

KA7_WG6 Student planuje realizację działań z zakresu metodyki wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym - sposób weryfikacji: krytyczna analiza działań metodycznych w formie ustnej lub pisemnej.

KA7_WG7 Student przedstawia wnioski dotyczące możliwości różnorodnego zastosowania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci - sposób weryfikacji: obserwacja zaangażowania w dyskusję.

KA7_UW3 Student twórczo wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci oraz całej grupy - sposób weryfikacji: obserwacja sposobu prowadzenia zajęć przez studenta.

KA7_UW4 Student dobiera, tworzy, modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia - sposób weryfikacji: obserwacja prowadzenia zajęć przez studenta.

KA7_UK2 Student poprawnie posługuje się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej lub dzieci - sposób weryfikacji: ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć oraz pracy pisemnej.

KA7_UO3 Student rozpoznaje spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystuje je w procesie edukacji - sposób weryfikacji: ocena zaangażowania w dyskusję.

KA7_KK4 Student weryfikuje swoje dyspozycje i posiadane kompetencje merytoryczne - sposób weryfikacji: dokonywanie samooceny przez studenta.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest:

-obecność na zajęciach,

-aktywność na zajęciach,

-wykonywanie zleconych prac,

-praca pisemna (kolokwium - zadania otwarte i zamknięte).

Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. Każdą kolejną nieobecność należy usprawiedliwić i zaliczyć w formie uzgodnionej z osobą prowadzącą w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia.

50% nieobecności upoważnia osobę prowadzącą do niezaliczenia przedmiotu

Zakres tematów:

Formy pracy z dziećmi w przedszkolu: zabawa, zajęcia zorganizowane, uroczystości grupowe i przedszkolne, spacery, wycieczki, kontakty okolicznościowe, prace dzieci. (7h)

Formy rozwijania mowy i myślenia dziecka: opowiadanie nauczyciela i dziecka, rozmowa z dziećmi, praca z ilustracją, praca z historyjką obrazkową, zagadki, inscenizacja tekstu, wprowadzenie dzieci w świat poezji. (8h)

Przygotowanie do nauki czytania i pisania: ćwiczenia ortofoniczne (oddechowe, fonacyjne, logorytmiczne, kształtujące słuch fonematyczny, usprawniające motorykę narządów mowy, artykulacyjne, grafomotoryczne i graficzne). (3h)

Wprowadzanie w świat pisma. Metody wczesnej nauki czytania: odimienna metoda nauki czytania J. Majchrzak, metoda czytania globalnego Glena Domana, metoda symultaniczno-sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej, metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, glottodydaktyka wg Bronisława Rocławskiego, metoda „Cudowne dziecko” Anety Czerskiej. (6h)

Kształtowanie kompetencji matematycznych: orientacja przestrzenna, rytmy, liczenie, kształtowanie pojęcia liczby i wspomaganie rozwoju rozumowania operacyjnego, mierzenie długości, klasyfikacje, układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych, waga, mierzenie płynów, intuicje geometryczne, konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci. (13h)

Analiza i krytyczna interpretacja gotowych projektów edukacyjnych. (3h)

Projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową. (3h)

Budowa i analiza głównych elementów scenariusza zajęć dydaktycznych. (2h)

Metody dydaktyczne:

dyskusja, analiza dokumentów, praca z przewodnikiem metodycznym, opis, opowiadanie, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Bartoszewicz, Paulina Czygier 13/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Bartoszewicz, Paulina Czygier 13/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Bartoszewicz 14/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Laskowska, Magdalena Bartoszewicz 13/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Laskowska, Magdalena Bartoszewicz 14/ szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Elżbieta Jaszczyszyn 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)