Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja matematyczna 380-DS5-3BHL
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

- wyjaśnia psychopedagogiczne podstawy edukacji matematycznej na poziomie klas młodszych (KA7_WG2);

- uzasadnia dobór metod i form realizacji treści matematycznych ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania indywidualnego rozwoju (KA7_WG6);

- dowodzi poprawność doboru działań dydaktycznych nauczyciela uwzględniających różne potrzeby i możliwości uczniów (KA7_UW4, KA7_UW6);

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (punktacja: 91% -100% bdb; 81% - 90% db+; 71% - 80% db; 61% - 70 % dst+; 51% - 60% dst; 50 % - 0 ndst ).

Zakres tematów:

1. Matematyka jako nauka i wynikające z tego konsekwencje dla jej nauczania. Podejścia do edukacji matematycznej w klasach 1-3. Zagadnienia matematyczne w klasach I–III szkoły podstawowej.

2. Formy aktywności uczniów sprzyjające kształtowaniu pojęć i umiejętności matematycznych. Koncepcja nauczania czynnościowego w edukacji matematycznej uczniów klas 1-3, charakterystyka pojęć matematycznych i ich rola w konstruowaniu wiedzy matematycznej przez dzieci. Pomoce dydaktyczne w procesie nauczania - uczenia się matematyki

3. Kompetencje matematyczne ucznia – ich istota i możliwości rozwijania. Monograficzne opracowanie liczby. Działania matematyczne i zależności między nimi

4. Zadania matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej – ich rodzaje i znaczenie w kształceniu matematycznym uczniów wczesnej edukacji. Charakterystyka zadań tekstowych Podejścia do rozwiązywania zadań tekstowych. Reprezentacje graficzne wykorzystywane w ćwiczeniach rachunkowych i rozwiązywaniu zadań tekstowych.

5. Metodyka pracy nad rozwiązaniem zadania tekstowego, graficzna prezentacja (rysunek, wykres, schemat, graf, tabela) różnorodnych zależności matematycznych, metody rozwiązywania zadań z treścią.

6. Kształcenie geometryczne w klasach młodszych – zakres treści i sposoby ich realizacji. Rozwijanie wyobraźni i orientacji przestrzennej. Dostrzeganie i wykorzystywania regularności i analogii podczas analizy otaczającej przestrzeni i na płaszczyźnie.

7. Matematyczne umiejętności praktyczne ucznia i możliwości ich kształtowania, organizacja pracy uczniów w procesie nabywania i rozwijania umiejętności.

8. Rola błędów popełnianych przez uczniów w procesie uczenia się matematyki. Rodzaje błędów, postępowanie nauczyciela w sytuacji identyfikacji błędu ucznia

9. Praca z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Strategie rozwijania zainteresowań i zdolności matematycznych dzieci. Pomoc dziecku z trudnościami w uczeniu się matematyki.

10. Sytuacje edukacyjne skłaniające uczniów do konstruowania hipotez i ich weryfikacji. Odkrywanie matematyki.

Metody dydaktyczne:

wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Dudel 79/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)