1. Matematyka jako nauka i wynikające z tego konsekwencje dla jej nauczania. Podejścia do edukacji matematycznej w klasach 1-3. Zagadnienia matematyczne w klasach I–III szkoły podstawowej.
2. Formy aktywności uczniów sprzyjające kształtowaniu pojęć i umiejętności matematycznych. Koncepcja nauczania czynnościowego w edukacji matematycznej uczniów klas 1-3, charakterystyka pojęć matematycznych i ich rola w konstruowaniu wiedzy matematycznej przez dzieci. Pomoce dydaktyczne w procesie nauczania - uczenia się matematyki
3. Kompetencje matematyczne ucznia – ich istota i możliwości rozwijania. Monograficzne opracowanie liczby. Działania matematyczne i zależności między nimi
4. Zadania matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej – ich rodzaje i znaczenie w kształceniu matematycznym uczniów wczesnej edukacji. Charakterystyka zadań tekstowych Podejścia do rozwiązywania zadań tekstowych. Reprezentacje graficzne wykorzystywane w ćwiczeniach rachunkowych i rozwiązywaniu zadań tekstowych.
5. Metodyka pracy nad rozwiązaniem zadania tekstowego, graficzna prezentacja (rysunek, wykres, schemat, graf, tabela) różnorodnych zależności matematycznych, metody rozwiązywania zadań z treścią.
6. Kształcenie geometryczne w klasach młodszych – zakres treści i sposoby ich realizacji. Rozwijanie wyobraźni i orientacji przestrzennej. Dostrzeganie i wykorzystywania regularności i analogii podczas analizy otaczającej przestrzeni i na płaszczyźnie.
7. Matematyczne umiejętności praktyczne ucznia i możliwości ich kształtowania, organizacja pracy uczniów w procesie nabywania i rozwijania umiejętności.
8. Rola błędów popełnianych przez uczniów w procesie uczenia się matematyki. Rodzaje błędów, postępowanie nauczyciela w sytuacji identyfikacji błędu ucznia
9. Praca z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Strategie rozwijania zainteresowań i zdolności matematycznych dzieci. Pomoc dziecku z trudnościami w uczeniu się matematyki.
10. Sytuacje edukacyjne skłaniające uczniów do konstruowania hipotez i ich weryfikacji. Odkrywanie matematyki.
|