Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia myśli ekonomicznej 400-ES2-1HME
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bartkowiak R., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008.

2. Landreth H., Colander D. C., Historia myśli ekonomicznej, PWN, Warszawa 2005.

3. Luchinger R., 12 ikon ekonomii, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2007.

4. Skousen M., Narodziny współczesnej ekonomii, Fijor Publishing, Warszawa 2012.

5. Stankiewicz W., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

1. Buchan J., Adam Smith: życie i idee, Difin, Warszawa 2008.

2. Ciborowski R., Kargol-Wasiluk A., Zalesko M. (red.), Ekonomiści szkoły austriackiej, Instytut Studiów Regionalnych, Białystok 2011.

3. Hunt E.K., Lautzenheiser M., History of economic thought. A critical perspective, M. E. Sharpe, London, New York 2011 (online https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/ECON616/E.%20K.%20Hunt%2C%20Mark%20Lautzenheiser%20-%20History%20of%20Economic%20Thought_%20A%20Critical%20Perspective-M.E.%20Sharpe%20%282011%29.pdf).

4. Landes D., Bogactwo i nędza narodów, Muza, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

- w pogłębionym zakresie metody i narzędzia opisu

oraz techniki pozyskiwania, analizy i prezentacji danych właściwych dyscyplinie nauk ekonomicznych, a także modelowania struktur gospodarczych w zakresie historii myśli ekonomicznej (KP7_WG3);

- w zakresie pogłębionym różne rodzaje więzi społeczno-ekonomicznych oraz występujące między nimi prawidłowości również w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społeczno-ekonomicznych (KP7_WK2);

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

- właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk gospodarczych i społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze, w zakresie ekonomii i finansów oraz je weryfikować (KP7_UW3);

- wykorzystać w praktyce lub pracach badawczych zdobytą wiedzę z określonego obszaru nauk ekonomicznych oraz poddać krytycznej analizie przydatność i skuteczność stosowanej w praktyce wiedzy (KP7_UW6)

- wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych i dziedzin komplementarnych do proponowania rozwiązań i samodzielnego rozstrzygania konkretnych problemów występujących w praktyce (KP7_UW7);

- przygotować różne formy prac pisemnych z zakresu ekonomii i finansów (KP7_UK1);

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

- uzupełniania i doskonalenia w zakresie nabytej wiedzy i umiejętności rozszerzonej o wymiar interdyscyplinarny (KP7_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu:

- zaliczenie części praktycznej konwersatorium na podstawie aktywności na zajęciach oraz przedstawienie prezentacji i referatu z dorobku naukowego wybranego z listy Noblistów. Dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach - 2h. Nieobecność powyżej 2h jest odpracowywana podczas konsultacji z wykładowcą przedmiotu;

- zaliczenie na ocenę w formie testu pisemnego z zagadnień omawianych podczas wykładów. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z części praktycznej.

Kryterium oceniania: otrzymanie pozytywnej oceny wymaga uzyskania co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi, skala ocen: 51-60% (3,0), 61-70% (3,5), 71-80% (4,0), 81-90% (4,5), 91-100% (5,0)

Zakres tematów:

1. Idea porządku naturalnego. Narodziny ekonomii. System teoretyczny: A. Smitha, D. Ricardo, J. S. Milla, T. Malthusa - 1h. Debata i dyskusja

2. Ekonomia marksistowska. Marksa teoria stosunków produkcji i własności - 1h. Debata i dyskusja

3. Odrodzenie ekonomii klasycznej. Nurt subiektywno-marginalny - 1h. Panel dyskusyjny

4. Instytucjonalizm i neoinstytucjonalizm. Veblen i jego następcy - 1h. Panel dyskusyjny

5. System ekonomiczny J. M. Keynesa. Popytowa teoria dochodu narodowego - 1h. Debata

6. Nowa makroekonomia - 1h. Dyskusja

7. Monetaryzm - 1h. Panel dyskusyjny

8. Nowa szkoła keynesowska - 1h. Debata

9. Szkoła chicagowska - 1h. Studium przypadku

10.Teoria praw własności - 1h. Studium przypadku Litwa

11. Teoria publicznego wyboru - 1h. Dyskusja

12. Ordoliberalizm. Społeczna gospodarka rynkowa - 1h. Studium przypadku

13. Polska myśl ekonomiczna II Rzeczypospolitej i współczesna - 1h. Dyskusja

14. Społeczna nauka kościoła. Idea pracy, kapitału i gospodarki rynkowej w Encyklikach - 1h. Debata

15. Teorie wybranych laureatów nagrody Nobla w ekonomii - 1h. Dyskusja

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne (podające, aktywizujące, uczestniczące):

- zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (część teoretyczna), połączone z dyskusją ze studentami podczas części praktycznej.

- studentom wcześniej są przesyłane prezentacje do przygotowania się na zajęcie. Student powinien zapoznać się z przysłanym materiałem, który będzie przedstawiony w części teoretycznej. W części praktycznej zajęcia student bierze udział w debacie, dyskusji, studium przypadku czy panelu dyskusyjnym;

- przygotowanie prezentacji i referatu z dorobku naukowego z listy Noblistów z ekonomii.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:10 - 16:40, sala 303
Jaroslav Volkonovski 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Ekonomiczno-Informatycznego w Wilnie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)